Lauri Ihalainen ombeds fortsätta som FFC:s ordförande

08.09.2004 14:26 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Ledarna för FFC:s tre största medlemsförbund, Kommunsektorns fackförbund KAT, Servicefacket och Metallarbetarförbundet uppvaktade den 30.8. FFC-ordföranden Lauri Ihalainen och bad honom fortsätta som ordförande också kommande kongressperiod.

Förbundsordförandena betonade att Lauri Ihalainen åtnjuter förtroende och uppskattning på bred bas såväl inom FFC:s medlemsförbund som i det finländska samhället. De finner det viktigt med kontinuitet i en situation med stora strukturella omvälvningar i arbetslivet och på arbetsmarknaden.

FFC:s ordförande väljs på organisationens kongress, som sammanträder vart femte år. Nästa kongress samlas den 5-7 juni 2006 i Helsingfors. Ihalainen svarade förbundsledarna att han står till förfogande också för nästa kongressperiod om kongressen så önskar. Han tog dock inte ställning till huruvida han fortsätter ända fram till 2011.

Ihalainen fyller 60 i maj 2007 då han enligt FFC:s gamla pensionssystem uppnår pensionsålder. Den enda FFC-ordförande hittills som har pensionerats från posten är Pekka Oivio (1918-2000) som ledde centralorganisationen åren 1974-1981.

Lauri Ihalainen är redan nu FFC:s mest långvariga ordförande. Innan han blev ordförande arbetade han i tur och ordning som FFC:s ungdomssekreterare, organisationssekreterare och som FFC:s sekreterare. Lauri Ihalainen är utbildad timmerman.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig