Landskamp Sverige-Finland i Europaparlamentsvalet

13.05.2004 17:26 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Europaparlamentsvalet 13.6.2004 - Förhandsröstning 2.-8.6.2004

Sveriges fackcentral LO har utmanat FFC till landskamp Sverige-Finland i Europaparlamentsvalet. Det land som får den bättre röstningsprocenten vinner. I förra eurovalet år 1999 utnyttjade bara drygt 31 procent av finländarna sin rösträtt. Endast holländare och britter var passivare än vi. Svenskarna fick upp 39 procent av väljarna till valurnorna.

Det finns dock även andra skäl att rösta i eurovalet den 13 juni. Upp till 70 procent av Finlands lagar har sitt ursprung i Europeiska unionen. Europaparlamentet styr på ett avgörande sätt hur man i EU:s medlemsländer tar hand om arbetarnas rättigheter och påverkningsmöjligheter, hur arbetsvillkoren följs, hur snuttarbetarna behandlas och hurudana möjligheter det finns att arrangera strejk över landsgränserna.

Under den förra sessionen behandlade Europaparlamentet bl.a. den europeiska sysselsättningspolitiken, unionens arbetarskyddslagar, pensioner och socialskydd, atypiska anställningar, jämlikhet mellan könen, arbetstidsregler, hyresarbete, yrkesutbildning och europeiska företagsråd.

FFC anser att följande ämnen i EU:s beslutsfattande är väsentliga för löntagarna

Tyngdpunkten i EU ånyo läggs på sysselsättning och tillväxt

Europa har över 19 miljoner arbetslösa. Europaparlamentet måste fokusera sitt arbete på det mest väsentliga, dvs. på att sätta fart på tillväxten som möjliggör att nya arbetsplatser skapas. Europa får inte ligga i USA:s och Asiens kölvatten.

Kollektivavtalsskydd och fackliga rättigheter bör garanteras också i det växande Europa

Också i den expanderande Europeiska unionen måste man hindra spekulation med arbetsvillkor. Löntagarnas arbetsvillkor bör vara de samma för alla i det land där arbetet utförs, oberoende av nationalitet. En fri rörlighet av arbetskraft och tjänster förutsätter att också fackföreningsrörelsen garanteras rätten att försvara arbetarna över gränserna. Det gäller också strejkrätten.

Tjänstedirektivet bör ge facket rätt att väcka talan

I samband med det aktuella tjänstedirektivet bör fackförbunden ges gränsöverskridande rätt att väcka talan. Den som beställer arbetskraft bör bära ansvaret för att kollektivavtalen följs också i hyresarbete och underentreprenader.

EU bör ta ett aktivare grepp om globaliseringen

Finlands viktigaste kanal för globalt inflytande är Europeiska unionen. EU bör främja rättvisa i hela världen. Villkor för en fri världshandel måste vara respekt för de fackliga och allmänna mänskliga rättigheterna.

EU bör motverka en skadlig skattekonkurrens

EU måste kunna ingripa i den skattekonkurrens som hotar välfärdssamhället. Unionen måste ges makt att slå fast miniminivåer för företags- och kapitalskatten i medlemsländerna.

Rösta i eurovalet den 13 juni!

Ladda ned FFC:s flygblad om eurovalet på svenska (pdf)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig