Lagen om lika behandling reformeras

04.11.2009 09:22 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Anu-Tuija Lehto

Löntagaren 9/2009

Som bäst dryftar en rad tjänstemän tillsammans med arbetsmarknads- och medborgarorganisationernas företrädare hur likabehandlingslagstiftningen kan byggas om. Lagreformen torde öka arbetsgivarnas skyldigheter. Den nya lagen kommer att innehålla en förpliktelse om att systematiskt främja jämlikheten på arbetsplatsen, exempelvis genom att göra upp en plan för lika behandling.

Avsikten är också att lyfta upp olika diskrimineringsgrunder, såsom ålder, etnisk bakgrund eller språk, på samma nivå sinsemellan.

- Det kan inte få vara så att diskrimineringen på grund av etnisk härkomst på något sätt vore allvarligare än diskriminering på grund av funktionshinder, eller vice versa. Man borde också grunna på hur man skall hantera diskriminering som har flera olika grunder. Ofta kan det förekomma att en människa diskrimineras av flera olika skäl, som exempelvis muslimska kvinnor, säger juristen Anu-Tuija Lehto, som är FFC:s representant i kommittén.

Andra ämnen i det senaste numret av Löntagaren är förtroendemannaklubben i Lahtis, arbetarskyddsvalet i november och december samt den nye ordföranden för Järnvägsmannaförbundet. Läs mera på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig