Krisländerna behöver strukturella förändringar, inte nedskärningar

07.06.2011 19:28 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Gabrielle Bischoff. Foto: Tuulikki Holopainen

FFC:s 18:e kongress

Europa är inne på fel spår då krisländerna i söder, med Grekland i spetsen, tvingas till stora nedskärningar samtidigt som resten av EU pumpar in pengar. Det anser Gabriele Bischoff som är chef för Europaavdelningen vid den tyska fackliga centralorganisationen DGB.

- Vi är övertygade om att den nuvarande strategin bara förlänger problemen. Man måste göra strukturella förändringar i stället för att skära löner och pensioner och på det sättet minska skatteintäkterna. Grekland har gjort enorma nedskärningar och vi pumpar in pengar, men vi ser att den strategin inte fungerar, säger Bischoff som besöker FFC:s kongress i Tammerfors.

Tyskland är det land som bidragit med mest pengar till krisfinansieringen, men folket upplever att beslutsfattarna inte berättar hela sanningen.

- I Tyskland förde tabloidpressen en kampanj där man sa att det är de hårdjobbande tyskarna som försörjer de lata sydeuropéerna. Det var viktigt för oss att berätta för våra medlemmar att det här inte är sant, påpekar Gabriele Bischoff och framhåller att Tyskland är det land som tjänat mest på den gemensamma valutan.

Bischoff säger sig vara mycket oroad över framtiden för Europa.

- Det mest akuta är att ge ungdomen en framtid. Vi kan inte tolerera en ungdomsarbetslöshet på fyrtio procent, som vi nu kan se i vissa länder. De unga måste uppleva att facket kan leverera konkreta åtgärder för att förbättra deras situation.

Bischoff konstaterar ändå att hon är belåten med debatten på FFC:s kongress.

- Många talare har påpekat att Finland inte klarar sig genom att stänga gränserna och bara bry sig om sig själv.

Foton från FFC:s kongress (Flickr)

www.sak.fi/edustajakokous (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk