Kongressen kräver att regeringen avstår från nya former av oavlönat arbete

FFC:s kongress kräver att regeringen tydligt lovar att den inte försvagar arbetsvillkoren och arbetslöshetsskyddet, samt att den låter bli att införa nya former av oavlönat arbete.
08.06.2016 12:13
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
I kongressen deltog 259 ombud från FFC:s medlemsförbund.

FFC:s 19:e kongress avslutas på onsdagen i Tammerfors. I resolutionen från kongressen påpekas att löntagarna, om konkurrenskraftsavtalet slutligt godkänns, bär den tyngsta bördan för den kursändring som Finlands ekonomi genomgår. Därför förutsätter FFC-kongressen att arbetsgivarna nu investerar och skapar nya arbetstillfällen i Finland.

Kongressen betonar också att resurserna för yrkesutbildningen och vuxenutbildningen tryggas. Det är viktigt att alla arbetstagare har möjlighet att gå vuxenutbildning som gör det möjligt att uppdatera sitt kunnande, men kongressen påpekar att man måste fästa särskild uppmärksamhet vid dem som har fått minst utbildning.

Kongressen konstaterar också att regeringens nedskärningar i utbildningen och forskningen är ett hot mot uppkomsten av innovationer.

Kongressombuden är också bekymrade över hur förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige på arbetsplatserna har det. Det är viktigt att de får mer utbildning för sina förtroendeuppdrag, men också att de får lära känna företagens affärsverksamhet bättre.

– Företagen måste förstå att en fungerande dialog mellan personalen och ledningen förbättrar lönsamheten, påpekas i resolutionen.

FFC:s kongress betonar i ett skilt ställningstagande att socialskyddet i alla situationer måste trygga utkomsten, vare sig man har varit anställd eller utfört arbete i någon annan form. Därför är det viktigt att det blir möjligt att försäkra sig mot arbetslöshet på ett och samma ställe, oavsett om man har löne- eller företagarinkomster.

FFC inleder också ett reparat projekt som strävar efter att utveckla arbetslivet och arbetstagarnas vardag i en mänskligare och rättvisare riktning.

Läs också:

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig