Kolumnen: Sommaren går mot sitt slut!

22.08.2001 17:08 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Igen en gång har vi då kommit så långt, att semestrarna är genomlidna och många av oss går tillbaka till en verklighet fylld av goda kamrater och trevliga arbetsrutiner. För samtliga av oss är detta inte förunnat, men, men...

Den gångna sommaren gav oss sol och värme så det förslog. Man är full av förståelse för dem som klagar att de haft svårt att hitta en så sval plats att de ostört fått inmundiga sin glass. För det mesta har det nog runnit en del på skjortan, om man använt en sådan. Men det är kanske inte värt att klaga. Många är de somrar man gått omkring och väntat på värmen, utan att den infunnit sig.

Till sommaren hör nästan alla slag av sportfiske. Det är då man skall ut och ta "dem". Hoppas FFC-nytts läsare är nöjda med årets fångst. Personligen var jag tvungen att ganska tidigt av sommaren avsluta min fiskeperiod. Orsaken var helt enkelt den att fångsterna blev så stora att man kände sig av oket förtryckt. Nåja, fiskehistorierna hör ju också till semesterperiodens trevligare sidor. Dock skulle ni ha sett den 10-åring som gästade oss på stugan. När de vuxna i gänget diskuterade hur stora fiskar var och en dragit upp i sitt liv, passade jag på att diskutera med gossen i fråga. Han hade också fått stora fiskar. Med intresse visade han längden på de största. Där har Tore Skogman nog rätt. Armarna räckte inte till. För mig blev det då endast att berättade mina egna små upplevelser. Ni må tro att pojkens ögon blev stora när jag berättade om gäddan som var så stor att resterna vid rensningen inte rymdes i en hög.

För övrigt fortsätter läkarstrejken för femte månaden i följd, efter en liten andhämtningspaus. Nu tycker jag att det börjar alltmer likna en situation där läkarkåren är ute för att skrota ner vår allmänna hälso- och sjukvård. Man kan inte med bästa vilja i världen bära över alla deras åtgärder på altaret för okunskap i arbetsmarknadsfrågor. Hoppas de inte lyckas i nedskrotningen. Ifall vi får en privatisering av hälso- och sjukvården, kommer detta att leda till att endast de som har råd kan få behövlig vård.

VM i friidrott är också slut, så man får återgå till normal dygnsindelning. För Finlands del kan man väl påstå att vi fick den utdelning man på förhand sett kunde vänta sig. En silver och en brons. Eller detsamma som stora och starka Sverige fick. På det hållet hade man nog större förväntningar.

Vi går nu med stormsteg mot Euro-tider. Ännu några månader har vi kvar den finska marken, men sedan är dess saga all. Om man inte räknar med två månaders övergångsperiod i början av år 2002. Personligen tror jag inte att övergången blir så besvärlig som någon har påstått. För de som är osäkra och gärna vill tänka i mark är mitt råd att lämna bort onödiga och många decimaler och multiplicera europrisen med sex. Siffran sex. Man kan ju också göra det lämpligt för sig, genom att anskaffa en så kallad "euro-fickräknare".

Kaj Wallenius

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig