Kollektivavtal om inhyrd arbetskraft ingicks i Sverige

15.02.2001 10:12 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC:s svenska systerorganisation LO och dess 18 förbund förhandlade i höstas fram ett kollektivavtal om inhyrd arbetskraft. Avtalet trädde i kraft den 15.10.2000.

I Sverige är inhyrd arbetskraft i permanent arbetsförhållande till bemanningsföretaget. I företaget som använder inhyrd arbetskraft bestäms anställningsvillkoren av vilket kollektivavtal företaget använder. Här finns dock vissa undantag, t.ex. lönen vid sockenhelg och sjukdom, som bestäms i avtalet för den inhyrda arbetskraften. För den inhyrda arbetskraften tryggas en garantilön för den tid han inte används av beställaren. Lönen är 85 procent av den genomsnittliga inkomsten.

Också tjänstemannaorganisationen TCO:s medlemsförbund inom handels- och kontorsbranschen HTF har ett avtal om inhyrd arbetskraft där arbetstagaren får garantilön. I juni 2000 förhandlade också norska LO och dess medlemsförbund inom handeln Handels och Kontor fram ett kollektivavtal om inhyrd arbetskraft. Lönen för den inhyrda arbetskraften bestäms enligt nivån i brukarföretaget. I Norge betalas en garantilön på 60 procent.

I Finland grunnar man först på en riksomfattande avtalspolitik för inhyrd arbetskraft. I det allmänna avtalet mellan FFC och TT ingår bestämmelser om användning av utomstående arbetskraft. Tre av FFC-förbunden har företagsvisa avtal om arbete utfört av inhyrd arbetskraft. FTFC-förbundet Erto har ingått ett riksavtal om ekonomiförvaltning-, data- och kontorsuppgifter. Ertos avtal är så till vida problematiskt att det strider mot flera andra förbunds avtalsrättigheter.

Ett intressant drag är att både TT- och PT-förbunden organiserar bemanningsföretag. Multinationella Manpower som hör till ett PT-förbund avser att följa den "svenska" politiken: ordinarie anställning och garantilön också för den tid som arbetstagaren inte är uthyrd. Arbetsministeriets utredning visar att det fanns ca 31 200 personer som arbetar som inhyrd arbetskraft i Finland år 1999. (jr)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig