Kiljava blir del av yrkeshögskola

15.02.2001 09:55 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Den humanistiska yrkeshögskolan breddar sin verksamhet till att omfatta också Kiljava. Undervisningsministeriet har godkänt ansökan yrkeshögskolans ansökan om att inleda en bred utbildning med inriktning på medborgarverksamhet vid Kiljavainstitutet. I enheten i Nurmijärvi ligger tyngdpunkten i undervisningen på medborgarverksamheten och fackföreningsrörelsen i arbetslivet.

Avsikten är att dra igång verksamheten i Nurmijärvienheten hösten 2002. Då kunde de första studierna tas med i ett utbildningsprogram i medborgarverksamhet och ungdomsarbete. Målet är att dra i gång utbildning såväl för unga som för vuxna. Vuxenutbildningen skulle genomföras flexibelt så att examen kan avläggas också vid sidan av jobbet. För att delta bör man ha en yrkesexamen eller gymnasium bakom sig. Examen kan avläggas på 3,5 år.

Sommaren 1999 tog FFC:s styrelse ett principbeslut om att utreda möjligheten att få i gång utbildning på högskolenivå. Den skulle fungera också som centrala utbildningskanal för nya funktionärer. På basen av styrelsens beslut började man utreda en bred yrkeshögskoleexamen för funktionärsuppgifter i medborgarorganisationer.

Undervisningsministeriets beslut innebär att man kan avlägga yrkeshögskolexamen också för de krävande funktionärsuppdragen i fackföreningsrörelsen. Det är en betydelsefull utbildningspolitisk lösning för fackföreningsrörelsen. Det är ett erkännande av att det är krävande att jobba som funktionär och man utgår från att det i fortsättningen förutsätter en examen på högskolenivå.

Avsikten är att inleda ett brett upplagt utbildningsprogram. Examen ger kompetens för krävande funktionärsuppgifter inom olika delar av medborgarverksamheten, inte enbart inom fackföreningsrörelsen. Det är en stor fördel att man i examen kan inrikta studierna på något område inom medborgarrörelsen, såsom medborgarverksamhet i arbetslivet.

Det sätt på vilket yrkeshögskoleundervisningen byggs upp och den organisationspraktik som ingår ger goda förutsättningar för en högklassig utbildning som man har nytta av i praktiken.. Det här är en viktig sak då man grunnar på hur vetenskapshögskolan å ena sidan och yrkeshögskolan å den andra lämpar sig som utbildning för medborgarverksamhet.

Den humanistiska yrkeshögskolan (Humak) är en nätverksyrkeshögskolan som består av enheter som fungerar på olika håll i landet. Högskolan erbjuder undervisning för kultur- och ungdomsarbete, medborgarverksamhet samt teckenspråkstolkning. Antalet studerande uppgår till ca tusen. Det breda utbildningsprogrammet i medborgarverksamhet och ungdomsarbete stärker Humaks roll som utbildare på den s.k. tredje sektorn.

Utbildningschef
Markku Liljeström

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk