KAT:s elektroniska intresebevakning

20.11.2001 15:35 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Kommunsektorns fackförbund KAT öppnade i oktober en ny webbportal, som de kallar det - en elektronisk port till och från den fackliga verkligheten inom den kommunala sektorn.

Målet med den förnyade portalen är ett erbjuda såväl förbundets medlemmar som andra intressegrupper aktuell och diger elektronisk information om allt som gäller intressebevakningen i kommunsektorn. KAT vill med reformen skapa interaktivitet, dvs. en dialog mellan medlemmarna och förbundet.

En av hörnstenarna i den nya portalen är ett särskilt extranet för förbundets förtroendemän och aktiva. För dem som registrerar sig här erbjuder förbundet också personlig service.

Enligt KAT:s branschchef Heikki Kehälinna vill förbundet förstärka sin intressebevakning genom att utnyttja datatekniken och datanäten.

- Vi vill stöda den verksamhet som bygger på medlemmarnas egen aktivitet. Datakommunikationen bör förankras tydligt i förbundets grundläggande uppgifter och inte bara vara ett prov på förbundets image eller förmåga att marknadsföra sig.

KAT:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori vill dra en lans för effektivering av förtroendemännens möjligheter att utnyttja datakommunikationen. Hon anser också att det är arbetsgivarens sak att sörja för att personalens representanter får en tidsenlig datautbildning.

- Arbetsgivaren signalerar sin attityd till personalen genom hur han förhåller sig till personalrepresentanternas möjligheter att verka och arbeta.

Enligt KAT:s medlemsundersökning år 2000 saknar tre fjärdedelar av förbundets medlemmar möjlighet att använda dator på sin arbetsplats. En färskare undersökning visar att hälften av förbundets förtroendevalda inte använder dator på sin arbetsplats. Över hälften av dem som hade förtroendeuppdrag ansåg att arbetsgivaren inte har gett tillräcklig utbildning i hur man använder dator.

KAT:s nya webbportal finns vid addressen www.ktv.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig