Kampanj för att rädda chipsfabriken på Åland

Fackförbund och producentförbund har startat en namninsamling för att få Orkla-koncernen att bevara sin fabrik i Haraldsby på Åland. Just nu förs samarbetsförhandlingar på fabriken, och om den läggs ner hotas 300 jobb inom hela produktionskedjan.
26.02.2016 12:39
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Löntagare och lantbrukare vädjar till Orkla att bevara fabriken på Åland, där Taffel-chips och Oolannin-fryspotatis tillverkas.

Orklas lönsamma men nedläggningshotade fabrik i Haraldsby i Saltvik sysselsätter direkt hundra personer och inom hela produktionskedjan från jord till butik ger den utkomst åt nästan 300 personer.

På fabriken tillverkas Taffel-chips och Oolannin-fryspotatis. De fem organisationerna som har startat namninsamlingen på www.adressit.com/sips påpekar att kunderna värdesätter både att råvaran är inhemsk och att produktionen sker i Finland. Bakom namninsamlingen står Finlands Livsmedelsarbetareförbund SEL, Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT, Fackförbundet Pro, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK samt Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.

– Orklas fabrik har mycket stor betydelse för Ålands sysselsättning och livsmedelsindustri. Vi uppmanar konsumenterna att påverka Orkla för att även i fortsättningen behålla produktionen och arbetsplatserna på Åland, säger SEL:s ordförande Veli-Matti Kuntonen i ett pressmeddelande.

Chipsfabriken är en av de största industrianläggningarna på Åland men är också viktig för transportsektorn. Organisationerna uppger att omkring tusen lastbilslass potatis årligen levereras till fabriken, och därtill levereras de färdiga produkterna i huvudsak till Fastlandsfinland.

– En stängning av fabriken skulle minska på transportbranschens arbete och skulle innebära en allvarlig törn även för Ålands varuförsörjning, säger AKT:s ordförande Marko Piirainen.

Fabriken använder nästan hela den åländska potatisskörden och också i Nyland och Egentliga Finland finns många kontraktsodlare som levererar hela sin skörd till fabriken.

Chipsfabriken på Åland inledde sin verksamhet 1970 och övergick till norska Orklas ägo 2004.

Samarbetsförhandlingarna inleddes i början av januari och pågår till åtminstone mitten av mars.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig