JHL vill slopa organisationsbundna löneskillnader

25.01.2010 14:35 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsrundan 2009-2010

De stats- och kommunalanställdas huvudförhandlarorganisationer har lämnat in sina målsättningar inför den kommande avtalsperioden. Kommunbranschens fackförbund siktar på treåriga avtal som vid behov kan sägas upp i januari åren 2011 och 2012.

Tuire Santamäki-Vuori, ordförande för Förbundet för offentligt anställda och välfärdsområden, JHL, säger att avtalen inom den kommunala sektorn kräver en uppsägningsklausul, eftersom den ekonomiska och arbetsmarknadsutvecklingen inte ger förutsättningar att enas om löneförhöjningar för längre tid än det innevarande året. Parterna måste alltså återkomma till löneförhandlingar vid årets slut. Ett flerårigt avtal skulle ändå ge möjlighet att stegvis införa kvalitetsförbättringar.

Ett av JHL:s viktigaste mål är att slopa de organisationsbundna löneskillnader som nu finns inom de kommunala vård- och omsorgsuppgifterna. Biträdande justitiekansler avgjorde nyligen att de lönehöjningar som ingår i Tehy-protokollet och är riktade endast till dem som är medlemmar i Tehy står i konflikt med lagen om lika behandling.

&#;8211 Beslutet är ett tydligt bevis för att jämlikhetsinpon är på hälft, säger Santamäki-Vuori.

Det FFC-anslutna JHL är det största fackförbundet i den kommunala sektorn. Förbundet är också en av huvudförhandlarna för de statsanställda. Organisationerna inom statssektorn meddelade idag att de eftersträvar ett kort avtal på omkring ett år.

Flera förbund förhandlar redan

Förhandlingar om nya kollektivavtal förs som bäst också för bland annat kyrkans anställda och universiteten (JHL), för biltrafikbranschen (AKT), flygtrafiken (Luftfartsunionen), pappersindustrin (Pappersförbundet), lantbrukssektorn och snickeriindustrin (Trä- och special), den inhemska passagerarfärjetrafiken (FS-U), energisektorn (Elektrikerna och JHL) teaterbranschen (TeMe) samt byggnadsbranschen (Byggnadsförbundet).

Läget i kollektivavtalsförhandlingarna rapporteras efter hand på webbadressen www.sak.fi/sopimuskierros (endast på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig