Intresserad av arbetslivets internationalisering?

23.11.2010 08:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Genèveskolan 2010

Sök till Genèveskolan för fackligt aktiva

Ansökningstiden till fackfolkets gemensamma Genèveskola nästa år har börjat. Skolan är avsedd för fackföreningsrörelsens aktiva med intresse för internationalisering eller globalisering av arbetslivet. Studierna försiggår i huvudsak i samband med FN-organisationen ILO:s arbetskonferens i Schweiz i början av nästa sommar.

Genèveskolan är en helhet av studier i olika format, som erbjuder ypperliga möjligheter att tillsammans med kolleger från det övriga Norden studera internationella fackliga frågor och få nya kunskaper och verktyg för det egna arbetet eller förtroendeuppdraget. Skolans syfte är också att ge insikter i den Internationella arbetsorganisationen ILO:s arbete, liksom i andra internationella organisationers verksamhet som står arbetslivet nära. Vidare får man lärdom om globaliseringsutvecklingens riktlinjer och främjar samtidigt det fackliga samarbetet i Norden.

Deltagarna får gärna ha grundläggande insikter i det finländska arbetslivet och den fackliga verksamheten i vårt land. Genèveskolan är inte någon språkskola, men för att kunna delta aktivt skall man i rimlig grad kunna kommunicera på svenska och engelska.

I samband med skolans huvudperiod följer de studerande under tre veckors tid ILO:s årliga arbetskonferens i Genève. Före Genèveperioden 29 maj&#;821117 juni samlas de studerande till en förberedande kurs ett veckoslut i Sverige den 24–27 mars. I april och maj studerar man på distans i hemlandet.

Kursavgiften år 2011 är 28 000 svenska kronor. I avgiften ingår undervisning, resor och inkvartering med halvpension (2 pers/rum).

Ansökningstiden löper ut den 10 januari 2011. Ytterligare information om skolan samt ansökningsblankett finner du på Arbetarnas Bildningsförbunds webbplats (på finska).

Genèveskolans kursperioder år 2011:

• 24–27 mars, förberedande kurs i Sverige
  • april–maj, distansstudier i hemlandet
  • 29 maj–17 juni, skolans huvudperiod i Genève i Schweiz.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig