Inpoförhöjningarna i kraft fr.o.m. mars

14.03.2003 12:54 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Pekka Salonen.

De löneförhöjningar för år 2003 som ingick i den inkomstpolitiska uppgörelsen trädde i kraft i början av mars. Lönerna stiger med i genomsnitt 2,9 procent. Den allmänna förhöjning som avtalades var 17 cent i timmen eller 28,39 euro i månader, dock minst 1,8 procent. Utöver den allmänna förhöjningen höjs lönerna av en förbundspott och en jämställdhetspott vilkas effekt varierar i de olika avtalsbranscherna. Förbundspotten höjer lönerna med i genomsnitt 0,8 procent och jämställdhetstillägget med i snitt 0,3 procent.

Nettoinkomsten höjs inte bara av löneförhöjningarna utan också av att inkomstskatten sänks. Inkomstskatterna minskar i år med sammanlagt cirka 490 miljoner euro.

För en genomsnitts FFC:are som förtjänar 2 200 euro i månaden, innebär de löneförhöjningar och inkomstskattesänkningar som avtalades i inkomstuppgörelsen, i praktiken 44 euro mer i handen per månad. Summan är kalkylerad och varierar från bransch till bransch.

Nästa gång lönerna höjs enligt inpo-uppgörelsen är i mars 2004.

Solidarisk lösning

Trots arbetsgivarnas motstånd uppnåddes i förhandlingarna en lösning där solidariteten har en stor betydelse: blandlinjen i de allmänna förhöjningarna och jämställdhetspotten som baserar sig på graden av kvinnodominans och låglönearbete i avtalsbranschen, garanterar att man med hjälp av inpo-uppgörelsen kan öka jämlikheten i lönesättningen. Lönejämlikheten ökas också av det femåriga program för utveckling av lönesystemen i kommunsektorn, som parterna enades om.

Den solidariska inpo-linjen som gynnar låglönebranscher med kvinnodominans syns tydligt då man jämför hur löneförhöjningarna slås ut på olika branscher i genomsnitt. Exempelvis en kommunal familjedagvårdares lön steg den 1.3.2003 med 4,2 procent då man också beaktar de förhöjningar som finns med i det kommunala löneutvecklingsprogrammet. Fastighetsbranschens städare fick 3,8 procent högre lön och butiksförsäljarna 3,3 procent. Den genomsnittliga löneförhöjningen för samtliga löntagare är 2,9 procent.

Inverkan av skatte- och lönejusteringarna på olika inkomstnivåer år 2003

* Den månatliga förändringen av nettolönen har räknats ut på basen av årsförtjänsten. Förhöjningarna den 1.3.2003 har beaktats. Löneglidningar o.dyl. är inte medräknade. Inte heller har eventuella ändringar i det kommunala skattöret beaktats.

Informationsmaterial om inpo-uppgörelsen och själva avtalet på svenska

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig