Inpoförhandlingarna igång igen igår

13.11.2002 09:14 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala.

Arbetsmarknadsledarnas sextett möttes åter igår på eftermiddagen för att återuppta förhandlingarna efter avbrottet på söndagen. Också alla subkommittéer utom utbildningskommittén fortsatte sitt arbete. Utbildningskommittén kunde avsluta sitt uppdrag redan på söndagen.

Förhandlingarna väntas intensifieras idag, onsdag. FFC:s styrelse har kallats samman till torsdag kväll för att ta ställning till förhandlingsläget.

Sextetten har hittills inte diskuterat löneförhöjningarnas nivå och också löneuppgörelsens struktur är öppen ännu. De här frågorna har man, som brukligt är, enats om att behandla först i slutskedet av förhandlingarna.

FFC:s styrelse slog vid sitt möte på måndagen fast att ett acceptabelt förhandlingsresultat bör innehålla en löneuppgörelse som till sin nivå och form är rättvis. Ett av FFC:s viktigare mål är också att enas om spelregler för resultat- och vinstlöner.

Omställningsskyddet svårast

Störst är oenigheten mellan arbetsgivarna och löntagarsidan när det gäller frågan om att förbättra arbetstagarnas omställningsskydd. FFC och de övriga löntagarorganisationerna menar att uppsägningsförfarandet kräver ett särskilt utbildningsprogram och organiserade omplaceringsmöjligheter. På det sättet kan arbetstagarnas kompetens bli mera mångsidig och beredskapen för att ta emot nya arbetsuppgifter eller flytta över till ett nytt företag tryggas vid byte av arbetsplats.

De för FFC viktiga inpomålsättningarna behandlas i arbetslivskommittén. Här handlar det om att förbättra löntagarnas omställningsskydd, att införa fyra timmars minimiarbetstid, effektivera övervakningen av utländska arbetstagares arbetsvillkor och förbättra förtroendemännens och arbetarskyddsfullmäktiges verksamhetsförutsättningar. Alla dessa frågor behandlas som bäst.

Tidtabell

- FFC:s styrelse sammanträder torsdagen den 14.11. kl. 18.30. Också FTFC:s styrelse sammanträder på torsdag kväll. Akavas styrelse är beredd att sammanträda på torsdag eller fredag.

- Förbunden önskar tre veckor för tillämpningsförhandlingar

- Målet att sluta inpo-avtal i slutet av november

- Riksdagen måste börja behandlingen av nya lagförslag i början av december

Beställ de senaste nyheterna till din e-post