Inpoavtalet undertecknades i natt

02.12.2002 13:58 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inpo 2003-2004. Foto: Media Images Online Oy.

Ett inpoavtal undertecknades i natt kl. 1.40. Avtalet omfattar 86 % eller omkring 850 000 arbetstagare inom FFC:s branscher.

FFC:s styrelse samlades i går, söndag kl. 17, för att bedöma förutsättningarna för att kunna godkänna ett inpoavtal. Under veckoslutet uppnådde man avtal för bl.a. kommunsektorn, Servicefackets, Pappersförbundets och Byggnadsförbundets centrala branscher.

PowerPoint-presentation av inpoavtalet

Pdf-presentation av inpoavtalet

Inpoavtalet i korthet

Styrelsen enhälligt bakom inpo

Styrelsen var i går kväll enhällig om att förutsättningarna för att underteckna ett inpoavtal förelåg för FFC:s vidkommande. Styrelsen ansåg det i alla fall vara viktigt att de branscher, vilkas kollektivavtal fortfarande är under förhandlingar, skulle uppnå avtal.

Ordförande Lauri Ihalainen konstaterade efter styrelsens möte att han var lättad och glad över att ett inpoavtal är på väg att uppnås. Inpon i samverkan med regeringens sysselsättningsfrämjande åtgärder och skatteåtgärder stöder sysselsättningen, ökar löntagarnas köpkraft och medför flera betydelsefulla kvalitetsreformer, sa Ihalainen.

- När det gäller lönelinjen lyckades vi hålla fast vid solidariteten, också enigheten om t.ex. reformen med fyra timmars minimiarbetstid är av betydelse för i synnerhet kvinnodominerade branscher, konstaterade Ihalainen då avtalet hade undertecknats i natt.

Utanför inpoavtalet faller c:a fyra procent av FFC:arna och dessutom fortsätter förhandlingarna för en del branscher. Utanför avtalet faller Luftfartsunionen, Flygvärdinne- och stuertföreningen i Finland, SLSY och Finlands livsmedelsarbetarförbund. Utanför faller dessutom följande avtal: bevakningsbranschens (Servicefacket), torvindustrins (Trä- och specialbranscherna) och livsmedelsindustrins elektrikers (Elbranschernas fackförbund).

Trä- och specialbranscherna förbund fick på söndagskvällen kollektivavtal för båtindustrin. Avtalet omfattar cirka 800 arbetstagare. Däremot avbröts förbundets avtalsförhandlingar för den mekaniska skogsindustrin och snickeriindustrin då man inte lyckades uppnå ett resultat. Förhandlingarna strandade bl.a. eftersom arbetsgivarförbunden inte ville avstå från att ge löneförhöjningarna i procent, uppger förbundet.

Bil- och maskinbranschens union, BMU tvingades också avbryta sina förhandlingar på riksförlikningsmannens byrå som resultatlösa på söndag kväll. Enligt BMU ville inte Bilbranschens centralförbund garantera de allmänna löneförhöjningar som inpon förutsätter för alla personalgrupper.

Inte heller Finlands Sjömans-Union lyckades ro iland sina avtalsförhandar för utrikestrafikens passagerarfartyg och för utrikestrafiken. Utan resultat bröts också förhandlingarna för Bil- och transportbranschens arbetarförbunds, AKT:s avtal för bilbranschens del.

Inpos omfattning

Av FFC:s branscher
- gäller över 86% eller omkring 850 000 arbetstagare
- förhandlingar öppna för branscher som omfattar 9 % eller 92 000 arbetstagare