Inpo: Viktigaste frågorna ännu öppna

14.11.2002 15:33 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

Samförstånd om förtroendemännen och utlänningars arbetsvillkor

Inpoförhandlingarna fortsatte i dag på morgonen klockan 9.30 efter en liten paus. Såväl arbetsmarknadsledarnas sextett som de tre återstående arbetsgrupperna förhandlade hela natten.

En central konfliktfråga är alltjämt förbättrandet av arbetstagarnas omställningsskydd vid uppsägningar. Förhandlingarna är på hälft också när det gäller spelregler för resultat- och vinstlöner, minimiarbetstid och förkortad arbetstid liksom själva löneuppgörelsen.

Den ekonomiskpolitiska arbetsgruppen har som beslutsunderlag för sextetten sammanställt beräkningar om hur olika löneförhöjningsmodeller faller ut i olika branscher. Löneförhöjningens nivå har hittills inte diskuterats av sextetten. Däremot har den debatterat lönestrukturens form men inte nått någon överenskommelse här.

Igår på onsdagen nådde förhandlarna enighet om att förbättra förtroendemännens ställning och om åtgärder för att effektivera övervakningen av utländska arbetares arbetsvillkor. Vidare enades parterna om att frågan om arbetstidskonton ska fortsätta att beredas.

Kommunsektorns organisationer nådde på onsdagen överenskommelse om att genom ett fem årigt program utveckla kommunsektorns lönesystem. Programmet är bundet till inpo och faller om det inte blir någon inpouppgörelse.

Samtliga löntagarorganisationer har skjutit upp sina styrelsemöten till fredag morgon. De inkomstpolitiska förhandlingarna väntas pågå ännu under natten mellan torsdag och fredag. FFC:s styrelse sammanträder kl. 9.30 på fredagen.

Tidtabell

- FFC:s styrelse sammanträder kl. 9.30 på fredagen
- FTFC:s och Akavas styrelser sammanträder kl. 10 på fredagen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post