Inpo: Förhandlingsresultatet i korthet

18.11.2002 14:24 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inpo 2003-2004. Foto: © Media Images Online Oy

Köpkraften ökar med två procent

Löneuppgörelsens kostnadseffekt är i genomsnitt 2,9 procent år 2003 och 2,2 procent år 2004. Löneuppgörelsen och de skattelättnader som regeringen har utlovat ökar tillsammans löntagarnas köpkraft med cirka två procent nästa år. Löneförhöjningarna träder, enligt överenskommelsen, bägge åren i kraft den första mars.

Solidarisk helhet

Löneuppgörelsens helhet kan betraktas som solidarisk. Uppgörelsens allmänna förhöjning följer den s.k. blandlinjen, som är 17 cent per timme eller 28,39 euro i månaden, eller minst 1,8 procent i månaden. År 2004 är förhöjningen 16 cent per timme eller 26,72 euro i månaden, ändå minst 1,7 procent.

Den förbundspott som ingår i uppgörelsen har en kostnadseffekt på 0,8 procent första året och 0,5 procent andra året. I löneuppgörelsen för det första året ingår dessutom en jämställdhetspott med en kostnadseffekt på 0,3 procent.

Indexvillkor, förhandlings- och förtjänstutvecklingsklausuler

Uppgörelsen innehåller en allmän förhandlingsklausul, en förtjänstutvecklingsklausul och ett indexvillkor. Enligt indexvillkoret höjs lönerna om konsumentprisindex stiger med över 2,7 procent från november 2002 till oktober 2003. Vore dock förhöjningen då högst 0,4 procent betalas den inte.

Bättre ställning för personalens representanter

Enligt avtalsförslaget tryggas förtroendemännens och arbetarskyddsfullmäktiges yrkesmässiga kompetens och avancemangsmöjligheter. De garanteras också moderna arbetsredskap (bl.a. adb-apparatur och -program, Internet och e-postförbindelser). Förtroendemännens minimiersättning höjs till 48 euro i månaden och arbetarskyddsfullmäktige får ökade möjligheter att använda tid för sitt uppdrag.

Utlänningars arbetsvillkor under lupp

Vid inrikesministeriet inrättas en specialenhet senast i oktober 2003. Arbetarskyddsmyndigheternas befogenheter och resurser ökas. Före utgången av mars 2003 utreds möjligheterna att kriminalisera bruket av lönedumpad arbetskraft. En arbetsgrupp fortsätter att utveckla övervakningsåtgärderna. Dess uppdrag är bl.a. att dryfta förbundens rätt att väcka talan och huvudentreprenörens ansvar för att arbetsvillkoren följs i hela underleverantörskedjan.

Fyra timmars minimiarbetstid

Uppgörelsen löste slutligen också den viktiga frågan om att införa en minimiarbetstid. I synnerhet FFC har drivit frågan målmedvetet. Parterna enades om att arbetsskift på mindre än fyra timmar inte ska godkännas om inte särskilda skäl föreligger eller arbetstagaren själv så önskar. Frågan ska ytterligare behandlas branschvis.

Parterna enades också om att utreda skiftarbetarnas hälsorisker och starta utvecklingsprojekt i anknytning till dessa, om att utveckla snuttarbetarnas företagshälsovård och effektivera arbetstidsövervakningen.

Hård strid om omställningsskyddet

Frågan om arbetarnas omställningsskydd vid uppsägningshot låg öppen på förhandlingsbordet ända till slutet. I början vägrade arbetsgivaren tom. helt att överhuvudtaget diskutera frågan.

Omställningsskyddet var ett av FFC:s viktigaste krav och det förverkligas delvis, enligt förhandlingsresultatet.

Parterna enades i den fråga som är särskilt viktig för arbetstagarna, nämligen att arbetsgivaren, arbetstagaren och myndigheterna i samarbete gör upp ett s.k. sysselsättningsprogram för arbetare som hotas av uppsägning. Programmets avsikt är att personen ifråga snabbt kan sysselsättas antingen av samma arbetsgivare eller av någon annan.

Ytterligare ska samarbetslagen förnyas så att den innehåller effektiva åtgärder för arbetstagare som hotas av uppsägning.

Målet att höja uppsägningströskeln genom ett särskilt omställningsbidrag kunde inte förverkligas. Parternas enades emellertid om en förhöjd arbetslöshetsdagpenning för dem som har arbetat en längre tid.

Resurser för kompetenslyft

Kompetensutvecklingsprogrammet för den vuxna befolkningen får ökade resurser för år 2003 och en kvot på 10 000 studieplatser från år 2004. Vuxenutbildningsstödets grunddel stiger från 440 till 500 euro. Personalutbildningen ska effektiveras. Ytterligare ska man på trepartsbasis utveckla möjligheterna att lära sig i arbetet och den yrkesinriktade vuxenutbildningen får tilläggsresurser.

Ökad partiell vårdledighet

Den partiella vårdledigheten och ersättningen för den kommer att omfatta de första skolåren. En arbetsgrupp utreder och bereder möjligheterna att bättre samordna arbetstidsarrangemangen med familjernas behov. En arbetsgrupp fortsätter att bereda frågan om att införa arbetstidskonton.

Det FFC-krav som inte tillgodosågs var frågan om förkortad arbetstid i oavbrutet treskiftsjobb och frågan om spelregler för resultat- och vinstlöner.

Fortlöpande förhandlingskontakten stärks - likalönsprojekten effektiveras

Parterna enades nu också om att sätta de fortlöpande förhandlingarna i system. Parternas förhandlingar om likalönsprojekt fortsätter och intensifieras under avtalsperioden. Dessutom rekommenderar centralorganisationerna att kollektivavtalsbestämmelsernas könseffekter ska utredas i de förbundsvisa förhandlingarna.

Staten ger sysselsättnings- och skattepaket

Det ekonomiskpolitiska ministerrådet besluter i dag om skatte- och sysselsättningsåtgärderna i anslutning till inpo.

PowerPoint-presentation av förhandlingsresultatet

Pdf-presentation av förhandlingsresultatet

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk