Inpo: Enighet i utbildningsfrågor

07.11.2002 16:30 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

Utbildningskommittén nådde igår preliminärt samförstånd om utbildningsfrågorna, förutom i frågan om hur den yrkesmässiga tilläggsutbildningen ska finansieras. Organisationerna föreslår att grunddelen för vuxnas frivilliga studier med det snaraste höjs från 440 euro till 500 euro.

Organisationerna förutsätter att de projekt som har påbörjats under den innevarande inpo-perioden slutförs och upprepar nu sitt förslag om att ett utbildnings- och kompetensråd grundas för arbetslivsutbildningen.

Förhandlingarna om yrkesmässig tilläggsutbildning fortskrider, i synnerhet gäller de kompetensutvecklingsprogrammet för de vuxna som saknar grundutbildning, och tilläggsresurser och läroavtalsutbildning som del av detta.

Spänningen tätnar

Sextetten började igår förhandla om löner och köpkraft. Diskussionerna har ännu inte gått in på löneförhöjningarnas nivå, utan handlar än så länge om löneuppgörelsens struktur. FFC vill ha en allmän förhöjning i euro och en förbundsandel och en jämlikhetsandel för låglönebranscher.

Sextettens förhandlingar dröjer sig också vid arbetstidsfrågor och förtroendemannens ställning. Frågan om att följa den europeiska utvecklingen när det gäller en allmän arbetstidsförkortning remitterades till arbetslivskommittén för beredning. I morgon fredag ska sextetten ta upp frågan om minimiarbetstid på nytt.

Inga framsteg för förtroendemännen

Förhandlingarna om förtroendemannens ställning stampar på stället. FFC förundrar sig över arbetsgivarens hårda principiella motstånd mot att överhuvudtaget diskutera förtroendemännens ställning eller verksamhetsförutsättningar. Arbetsgivarna har hittills inte accepterat att diskutera ens frågan om moderna arbetsredskap för förtroendemännen, sådana som tillgång till e-post och Internet.

Man får ett intryck av att arbetsgivaren inte lyckas skönja förtroendemannens nuvarande roll som samarbets- och avtalspartner på arbetsplatsen, utan håller fast vid det gammalmodiga motsatsförhållandet mellan arbetsgivare och förtroendemän.

Kommunerna väntas ge bud

Den kommunala arbetsgivaren väntas i morgon bitti lägga fram ett bud om ett flerårigt utvecklingsprogram för lönerna i den kommunala sektorn. Programmets mål är att bota eftersläpningen i de kommunala lönerna.

Förhandlingsläget i korthet

Härom råder enighet:

- Att utsträcka den partiella vårdledigheten till de första skolåren
- Utredning och direktiv om visstidsanställningar
- Arbetstidsarrangemangen ska motsvara familjernas behov - utredning och utvecklingsprojekt
- Skiftarbetarnas hälsorisker - utredning och utvecklingsprojekt
- Snuttarbetarna får bättre företagshälsovård
- Effektiverad arbetstidsövervakning
- Fortsatta och effektiverade projekt som främjar likalön
- Centralorganisationsrekommendation om att förbunden vid sina förhandlingar granskar kollektivavtalens könseffekter.
- Bättre villkor för vuxenutbildningen

Intensiva förhandlingar om:

- Extra insats för vuxenbefolkningens kompetens
- Bättre omställningsskydd: socialplaner och omställningsbidrag
- Kortare arbetstid i oavbrutet treskiftsjobb
- Arbetstidskonton
- Att följa europeisk utveckling när det gäller allmän arbetstidsförkortning
- Arbetarskyddsfullmäktiges ställning och behovet av lagreform
- Övervakning av utländska arbetares arbetsvillkor

På förstadiet:

- Löner och köpkraft
- Spelregler för resultat- och vinstlöner
- Utvecklade lokala avtal
- Minimiarbetstid
- Avtal om utbildning och uppsägningsskydd i servicebranschen
- Förtroendemannens ställning

Också arbetsgivarna har en rad egna förhandlingsmålsättningar.

Statens andel:

- Ett sysselsättspaket packas
- Beskattning

Det är skäl att minnas att alla avtal är villkorliga tills en inpo-uppgörelse ingås!

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig