Ingen minuttidtabell i stallet

– Jag är alldeles slut, säger Jaana Hyvärinen när hon hoppar ner från sadeln på sandplanen. Den vita hästen som heter Rockefeller sluter ögonen halvt när Jaana lossar på sadelgjorden.
12.06.2012 07:00
LÖNTAGAREN
Jaana Hyvärinen har aldrig tävlingsridit. Det viktigaste är för henne att lära sig något nytt.

Trots att treskiftsjobbet som förare vid Helsingfors stads metrotrafik är tungt, kommer hon ofta till stallet till och med tre gånger i veckan. Allt som allt har Jaana Hyvärinen ridit i 20 år.

– När jag sitter på hästryggen glömmer jag allt som gäller jobbet. Jag koncentrerar mig helt på ridningen och på samspelet med hästen, säger hon.

Det var Jaanas storasyster som fick henne intresserad av ridning. De hade till och med en egen häst i fyra år, men den skadade sitt ben så illa att den måste avlivas.

Förlusten av hästen tog Jaana Hyvärinen hårt, och hon red inte på tio år. Men alltid när hon såg hästar och ryttare kände hon lockelsen tillbaka till ridningen.

För åtta år sedan lyckades en arbetskamrat sedan locka henne tillbaka till ridningen. För ungefär ett år sedan började hon rida på Metsärinteen ratsutalli i Lepsämä i Nurmijärvi.

Ridningen har stadigt ökat i popularitet. På tio år har antalet medlemmar i Finlands Ryttarförbund fördubblats. Det finns sammanlagt cirka 160 000 finländare som har ridning som hobby.

Antalet hästar ökar med kring tvåtusen per år. Varje år grundas över hundra nya företag i hästbranschen, och framför allt i närheten av tätorter omvandlas gamla jordbruk till hästgårdar.

En ryttare ska vara modig och känslig

Ridningens popularitet förklaras delvis med att det är en mångsidig hobby. Många företag i hästbranschen erbjuder förutom ridtimmar också vandringsturer med häst och skräddarsydda program enligt kundernas önskemål. Det finns också allt från dressyrridning och banhoppning till ridning med islandshästar och westernridning.

Det som lockar Jaana Hyvärinen till stallet är hästarna och själva ridningen, men också viljan att lära sig och att få träffa trevliga människor. Enligt hennes mening ska en ryttare visst vara modig, men framför allt känslig. En häst är inget sportredskap, utan med den kommunicerar man och samarbetar.

Den som är intresserad av att börja rida måste också tänka på att stallen sällan finns på platser dit man kan åka kollektivt. Ridning är inte heller något billigt nöje.

Man ska också ha gott om tid när man åker till stallet, hästarna ska skötas före och efter ridningen.

– Ridning är inte som badminton, där man efter ett träningspass kan slänga racketen i väskan och gå hem. När man har att göra med djur, kan man glömma allt vad minuttidtabeller heter, säger Jaana.

Henni Laitinen
Översättning Christina Tallberg

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk