Ingegerd Ekstrand får Folktingets förtjänstmedalj

Löntagarens tidigare chefredaktör Ingegerd Ekstrand får i dag på Svenska dagen ta emot Folktingets förtjänstmedalj.
06.11.2013 07:00
LÖNTAGAREN
Löntagarens tidigare chefredaktör Ingegerd Ekstrand premieras med Folktingets förtjänstmedalj.

Svenska Finlands folkting beviljar förtjänstmedaljen till personer som med betydande personlig insats arbetat för den svenskspråkiga befolkningen och den svenska kulturen i Finland.

Ingegerd Ekstrand jobbade vid Löntagaren från 2001 fram till sin pensionering den 1 maj 2013, först som redaktionssekreterare och från 2010 som chefredaktör. Löntagaren har en upplaga på ungefär 20 500. Fackförbunden inom FFC prenumererar på tidningen åt sina svenskspråkiga medlemmar.

I motiveringen heter det att Ekstrand ”har utvecklat Löntagaren till en mångsidig tidning som bevakar aktuella frågor på arbetsmarknaden och på arbetsplatser i Svenskfinland” samt genom intervjuer ”skildrar den finlandssvenska löntagarens vardag.”

Ekstrand har också arbetat aktivt för att arbetsmarknadssvenskan ska vara begriplig, bland annat som medlem i arbetsmarknadens svenska språknämnd FackTerm.

Folktingets förtjänstmedalj i silver går i år till landskapsdirektör Olav Jern från Vasa och riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos från Närpes.

Övriga som premieras med förtjänstmedalj är: kock Michael Björklund från Finström, pensionär Stig Engman från Pargas, prorektor Ulla-Maija Forsberg från Helsingfors, professor emerita Ann-Marie Ivars från Helsingfors, lektor Benita Kavander från Vasa, lektor Sinikka Marila från Joensuu, miljöminister Ville Niinistö från Åbo, undervisningsråd Anders Rusk från Esbo, pensionär Nils-Erik Ström från Korsholm, ämbetsverksdirektör Harry Swanljung från Vasa och bibliotekarie emerita Gun Spring från Raseborg.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig