Inga förhastade slutsatser om förhandlingarna

Nu ska man inte förhasta sig, utan förutsättningarna för att fortsätta förhandlingarna om en bred arbetsmarknadsuppgörelse måste utvärderas i lugn och ro, säger FFC:s ordförande Lauri Lyly med anledning av Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT:s besked att man stannar utanför avtalet.
27.11.2015 09:22
LÖNTAGAREN
Lauri Lyly betonar att förhandlingarna förs mellan centralorganisationerna.

Lauri Lyly betonar att det är centralorganisationerna som förhandlar. Om de lyckas förhandla fram ett förslag till arbetsmarknadsavtal, bedömer alla förbund skilt för sig om de godkänner avtalet.

– Först nästa vår är det dags att bedöma hurdan täckning avtalet har.

AKT meddelade på torsdagen att förbundet inte kommer att gå med i det samhällsfördrag som arbetsmarknadsparterna förhandlar om, utan att man förbereder sig för kollektivavtalsförhandlingar på förbundsnivå.

Som orsak nämnde AKT:s ordförande Marko Piirainen det beslut som Finlands näringsliv EK fattade i onsdags om att ändra sina stadgar så att organisationen inte längre gör centrala arbetsmarknadsuppgörelser efter den sista april 2016. I stället ska EK koordinera förhandlingarna som dess medlemsförbund för.

– EK spolade slutligt ner samhällsfördraget i wc:n genom att meddela att det är slut på de centrala uppgörelserna efter att man först har säkrat att konkurrenskraften tar ett skutt på fem procent, gör en nollrunda 2017 och efter det följer den så kallade svenska modellen. EK vill bara plocka russinen ur kakan. Det går AKT inte med på, sa Marko Piirainen i ett pressmeddelande.

Enligt Lauri Lyly försvårar AKT:s beslut förhandlingssituationen. Han bedömer att Postens svåra kollektivavtalsförhandlingar också har påverkat beslutet.

FFC:s arbetsutskott samlas under veckoslutet för att granska förhandlingssituationen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig