ILO-utredning: Kollektivavtalen motverkar skadliga inkomstskillnader

Kollektivavtalen främjar en stabil ekonomiskt tillväxt och en jämn inkomstfördelning, betonar Internationella arbetsorganisationen ILO.
02.03.2017 16:05
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Avtal
Internationella arbetsorganisationen ILO är ett FN-organ där arbetsgivare, arbetstagare och stater är representerade.

Kollektivavtalen jämnar ut inkomstskillnaderna effektivast när de ingås på nationell nivå eller branschvis. När kollektivavtalen ingås på företagsnivå eller specifikt för ett visst verksamhetsställe jämnar de ut inkomstskillnaderna inom företagen, men inte mellan dem. Det visar rapporten Global Wages Report 2016/17, som har gjorts av FN-organet ILO.

I rapporten konstateras också att löneklyftorna påverkar den politiska stabiliteten i samhället.

– Forskningen visar att en jämn inkomstfördelning gör människor lyckligare. Att inkomstklyftorna ökar kan vara en sak som kraftigt bidrar till ökad politisk oro och populism, bedömer Annika Rönni-Sällinen som är direktör på avdelningen för arbetsvillkor på FFC.

Hon betonar att kollektivavtalens allmänt bindande verkan gör att samma minimivillkor gäller alla arbetstagare inom en bransch, oavsett om arbetsgivaren hör till ett arbetsgivarförbund eller inte.

– Samtidigt som kollektivavtalens allmänt bindande verkan motverkar lönediskriminering och utnyttjande av arbetstagare, så främjas rättvis konkurrens. I stället för lönedumpning måste företagen konkurrera genom bättre teknologi, effektivare organisering av arbetet, kunnigare arbetskraft och gott ledarskap, säger Annika Rönni-Sällinen.

ILO:s representanter presenterade rapporten Global Wages Report 2016/17 vid en tillställning som arbets- och näringsministeriet stod värd för i går.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig