Ihalainen stakade upp riktlinjer för FFC:s avtalspolitik inför fullmäktige

25.11.2005 19:01 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s ordförande Lauri Ihalainen i Kiljava den 25.11.2005

Avgöranden för en "mini-inpo" att vänta i januari

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen slår fast att hörnpelarna i det finländska avtalssystemet är att avtalen är allmänt bindande, att man håller fast vid avtalen, att strejkrätten inte får röras och tjänste- och kollektivavtalen, som är reglerade av riksomfattade avtal och som ger fullmakter för den lokala avtalsverksamheten. Avtalssystemet bör utvecklas utgående från dessa hörnpelare, slog Ihalainen fast vid FFC-fullmäktiges möte i Kiljava på fredagen.

Ihalainen underströk den solidariska lönepolitikens betydelse också under kommande år. FFC har förbundit sig att främja likalönskommitténs mål att minska löneskillnaden mellan kvinnor och män med minst fem procentenheter före år 2015.

- Det är omöjligt att uppnå detta mål om löneförhöjningarna följer en procentlinje, så som arbetsgivarna föreslår. Löneprofilen måste också framdeles vara solidarisk, betonade Ihalainen.

Ihalainen menade att en utvecklingsduglig tanke kunde vara att öronmärka en del av den företags- och arbetsplatsbundna produktivitetsökningen för personalutbildning, med målet att förbättra löntagarnas yrkeskompetens. Idén kunde vidareutvecklas så, att den har formen av ett förslag inför nästa arbetsmarknadsuppgörelse.

Ihalainen framhöll i sitt tal att den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen har varit redo att med noggrant valda steg utveckla och utvidga samarbetet och avtalsverksamheten på lokalplanet. Det förutsätter emellertid att avtalsverksamheten sker på jämbördiga villkor och att de förtroendevaldas ställning stärks.

- Utan tillräcklig information och en tryggad ställning som arbetarnas företrädare är det omöjligt för de förtroendevalda att med arbetsgivaren ingå lokala avtal, som kan beröra t.o.m. tusentals arbetstagare.

I Finland fungerar medlingen i arbetskonflikter

Ihalainen betonade i sitt tal att det finländska systemet med medling i arbetskonflikter är fungerande. Det förekommer extremt få arbetskonflikter i vårt land och i huvudsak har man kunnat lösa dem genom förhandlingar och avtal. Ihalainen förundrar sig över de krav som EK:s styrelseordförande Christoffer Taxell framförde om att begränsa rätten till arbetsstrid.

&#;8211 Hans syn är intressant så till vida att den största arbetskonflikten på många år, var en drygt månadslång lockout, utlyst av Skogsindustriföreningen. Jag vet inte om Taxell med sitt utspel om större harmoni i avtalspolitiken, ville läxa upp sin egen förbundsfamilj, kommenterade Ihalainen i sitt tal.

Stor bunt med frågor hopas efter nyår

Ihalainen säger att det i början av nästa år kommer att hopa sig frågor för en egen "mini-inpo". Till avgörande kommer då frågan om beställaransvar och fackförbundens rätt att väcka talan, reformen av samarbetslagen, förslag som gäller förtroendemännens verksamhetsförutsättningar, en utjämning av kostnaderna för familjeledigheter, en utredning om hur lagarna om atypiska arbeten fungerar, redogörelsen om övergångstider liksom regeringens program för arbetsbaserad invandring.

För FFC är kampen mot den grå ekonomin, beställaransvaret och rätten att väcka talan viktiga reformer, konstaterade Ihalainen i sitt tal. FFC har för sin del föreslagit en rad konkreta metoder, med vilka man skulle sporra till renhårig företagsverksamhet och bli kvitt skumraskföretagen. De här metoderna har dock inte funnit nåd inför EK:s ögon. Christoffer Taxell konstaterade vid EK:s representantskapsmöte att "det inte går att acceptera att man ställer beställaren juridiskt till svars för försummelser som en underentreprenör eller annan aktör i kedjan gör sig skyldig till, om det sedan gäller skatter, löner eller socialskyddsavgifter. Var och en bör själv stå för sina förpliktelser."

- En så ogin förklaring från Taxells sida svarar inte mot de gemensamma riktlinjer som parterna kom överens om i samband med inkomstuppgörelsen, sade Ihalainen.

Samarbetslagen borde enligt Ihalainen förvandlas från en "krislag" som fokuserar på uppsägningar till en lag som syftar till att gemensamt utveckla arbetslivet. I samma veva borde lagen också utvidgas:

– Det finns ingen grund för att lämna cirka 600 000 arbetstagare utanför det samarbete som stadgas i lagen. Det är nödvändigt att sänka tillämpningsgränsen från 30 arbetstagare till tio och separat utreda hur den kommunala sektorn kan fås med i det lagstadgade samarbetsförfarandet.

FFC:s fullmäktige samlas till ordinarie höstmöte den 25 och 26 november i fackinstitutet i Kiljava i Nurmijärvi. Det är det sista fullmäktigemötet i den nuvarande sammansättningen. Vid FFC:s kongress den 5-7 juni nästa år väljs en ny fullmäktigeförsamling för kommande fem års period.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig