Ihalainen: Bara fler företag och ökade offentliga investeringar kan bota arbetslösheten

16.04.2004 16:13 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s ordförande Lauri Ihalainen

- Det mest aktuella problemet i vårt lands ekonomi är bristen på privata industri- och företagsinvesteringar, trots att flera mätningar definierar Finland som en av världens mest konkurrenskraftiga ekonomier. Om vi inte inom kort på nytt kan vända investeringsgraden uppåt klarar vi inte av att övervinna vårt största problem, den höga arbetslösheten. Också riskfinansieringen och investeringarna i forskning och utveckling måste ökas ytterligare, sade FFC:s ordförande Lauri Ihalainen vid seminariet "Finland i den globala ekonomin" i Dipoli i Esbo i dag på fredagen.

Den ekonomiska tillväxten kan få fart bara genom offentliga uppköp och investeringar, menade Ihalainen. Men också arbetsmarknadsparterna som har inflytande i bl.a. arbetspensionsbolagen, kunde gemensamt dryfta huruvida de gemensamma fonderna i ännu högre grad kunde utnyttjas för sysselsättande företagsinvesteringar i hemlandet. Exempelvis kunde en del av arbetspensionsbolagens investeringsmedel användas för att skapa och stöda nya innovativa företag i vårt land.

- Finland har målmedvetet stött utvecklingen av hög teknologi och it-sektorn genom omfattande satsningar på forskning och produktutveckling. Vi måste fortsätta att göra produktionsstrukturen mer mångsidig och nu är det dags att fästa uppmärksamheten vid forskning och produktutveckling av servicenäringarna. Finlands export av tjänster är oförsvarligt svag och här måste det satsas ordentligt.

- Hittills har globaliseringen varit en möjlighet, inte ett hot. Genom att delta i globaliseringen och den internationella arbetsfördelningen har vårt land rest sig från fattigdom och avskildhet till den ledande gruppen av industriella välfärdssamhällen. Anpassningen till omställningen får ändå inte betyda att man skrotar löntagarnas trygghetsnät. Gör man det reser sig hastigt löntagarna emot förändringarna och den ekonomiska integrationen, varnade Ihalainen.

Man bör enligt Ihalainen ändå samtidigt se till att det alltid lönar sig bättre att arbeta än att ty sig till socialskydd. Man kan sporra folk till arbete bl.a. genom att förbättra arbetsvillkoren och utveckla arbetslivet så att löntagarnas behov tillgodoses bättre.

- Också den solidariska lönepolitiken har främjat en nödvändig strukturförändring av näringar och arbetsliv. Den har sporrat till att utveckla produktivitet och kvalitet.

Ihalainen betonade att anpassningen till den globala marknaden inte får innebära att människan glöms bort och marknadskrafterna dikterar.

- Utgångsläget måste vara att arbetsgivarnas ansvar ökar vid omställningar i företagen. Mer än permitteringar och uppsägningar gagnar det också arbetsgivarna om man satsar mer på arbetstagarnas yrkesmässiga kompetens. Vid kriser i arbetslivet får inte människor behandlas så att deras främsta känsla är upplevelsen av värdelöshet.

I vårt land har man redan i flera år fäst uppmärksamhet vid svårigheterna att sysselsätta äldre människor och ansträngningarna har också lett till en del resultat. Sysselsättningsgraden bland äldre personer har stigit snabbast i Finland jämfört med andra EU-länder. Här krävs fortsatta bemödanden och ändrade attityder, så att äldre personer betraktas som en nödvändig resurs på arbetsplatserna.

- Också de ungas aktiva medverkan måste öka. Det bör alltid vara det främsta alternativet för unga människor att studera, praktisera, delta i en arbetsverkstad eller ta emot ett jobb, framom att gå arbetslösa eller passivt ta emot stöd. Med hjälp av samhällsgaranti för unga måste man se till att arbetslösheten bland unga under 25 inte varar längre än maximalt tre månader.

- Sedan mitten av 1990-talet har sysselsättningen fått en alltmer framträdande roll i EU:s politik. Vi på löntagarsidan är tillfreds med att EU:s sysselsättningskommitte under Wim Koks ledning har utgått från att det är med europeiska lösningar vi ska svara på Europas utmaningar. Enligt den europeiska modellen ger man arbetarna en ordentlig anställning och alla medborgare rätt till offentliga välfärdstjänster och socialskydd som finansieras med skattemedel, konstaterade Ihalainen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig