IFS: 76 fackligt aktiva dödades och 309 fängslades i fjol

I fjol dödades 76 människor och 309 fängslades på grund av sitt fackliga engagemang. Över 100 000 fackligt aktiva har hotats. Det visar den årliga rapporten om kränkningar av mänskliga rättigheter i arbetslivet som ges ut av Internationella fackliga samorganisationen IFS.
06.06.2012 15:26
LÖNTAGAREN
I Colombia mördades 29 fackliga aktivister i fjol.

Rapporten visar att fackliga aktivister förföljs i de flesta länderna i världen. Enbart i Colombia mördades 29 fackliga aktivister. I Guatemala miste tio personer livet och i Filippinerna fem.

Även många EU-länder risas. Sverige omnämns som enda nordiska land i rapporten. IFS kritiserar Sverige för den lagstiftning som trädde i kraft 2010 och som begränsar utländska arbetstagares möjligheter till lika goda löner och arbetsvillkor som övriga anställda på den svenska arbetsmarknaden. I Tyskland har de offentliganställda inte rätt att strejka.

Några ljusglimtar går att skönja i rapporten. Bland annat har folkresningarna under den så kallade arabiska våren gjort det möjligt att förbättra de fackligas rättigheter i Egypten och Tunisien.

IFS har 305 medlemsorganisationer i världen som tillsammans representerar 175 miljoner arbetstagare.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig