I stället för lönedumpning behövs investeringar som gynnar tillväxten

FFC:s chefsekonom Ilkka Kaukoranta förundrar sig över EK-ordförande Veli-Matti Mattilas prat om att lönenivån är för hög i Finland. De nyaste utredningarna visar att Finlands konkurrenskraft har förbättrats avsevärt i förhållande till andra länder.
15.03.2017 14:22
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Ilkka Kaukoranta är chefsekonom på FFC.

– Jag är mycket förvånad över hur arbetsgivarna hela tiden kan anse att lönerna är 10–15 procent för höga. Man talade om exakt samma siffror för ett par år sedan, innan man började göra upp konkurrenskraftsavtalet, säger Ilkka Kaukoranta.

Enligt kommissionen för inkomst- och kostnadsutveckling (Tukuseto) sjunker enhetsarbetskostnaderna i Finland i år med en procent, medan de i euroområdet i genomsnitt stiger med 2,5 procent.

I förhållande till Tyskland förbättras Finlands konkurrenskraft med hela sju procent under åren 2013–2018.

– Nu förväntar vi oss att företagen gör investeringar och skapar arbetstillfällen, för de fungerar bättre än en ständig lönedumpning. Visst behöver vi fortsättningsvis en måttlig lönepolitik, men man ska inte förringa de uppoffringar som löntagarna har gjort, påpekar Ilkka Kaukoranta och hänvisar till bland annat konkurrenskraftsavtalet där löntagarna avstod från löneökningar, samtidigt som bland annat arbetstiden förlängdes och semesterpenningen för arbetstagarna inom den offentliga sektorn skars ner.

Det var i en intervju för Helsingin Sanomat i söndags som Veli-Matti Mattila, ordförande för Finlands näringsliv EK och vd för Elisa, sa att finländarnas löner är 10–15 procent för höga. Dessutom sa han EK anser att man i framtiden borde avtala om löner och andra villkor lokalt på arbetsplatserna, och inte i kollektivavtal på förbundsnivå.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig