Hyrarbetaren står utanför

26.01.2006 11:34 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Huvudförtroendeman Jari Lepa och arbetarskyddsfullmäktig Maire Karhunen på Elcoteq i Lojo. Foto: Heli Saarela

Löntagaren 1/2006

Fastanställd eller inhyrd - det avgör hur du behandlas på jobbet. Fackförbund får ofta frågor från anställda i bemanningsföretag som hyr ut arbetskraft. Frågorna visar att många hyrarbetare känner sig otrygga. Kirsti Palanko-Laaka förordar bl.a. ett auktoriseringssystem för företag som hyr ut anställda.

Årets första Löntagaren skriver om hyrdarbetskraft. Bemanningsföretagen sysselsätter redan över 16 000 personer räknat i mansarbetsår. Antalet har ökat med cirka 75 procent på fem år.

Den nya Löntagaren innehåller också en intervju av president Tarja Halonen som lyfter fram den nordiska välfärdsmodellen som förebild i arbetet för en bättre värld. Andra ämnen i tidningen är WTO-mötet i december i Hongkong, arbetslivets alkoholprogram HUGO, FFC:s kongress i juni 2006 samt arbetarstadsdelen Brändö i Vasa. Läs mera på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig