Hustekniska elmontörernas arbetsvillkor klara

Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Förhandlingsläget den 2 november 2007

Styrelsen för Elbranschernas fackförbund godkände på torsdagskvällen distriktsförlikningsman Esa Lonkas medlingsförslag gällande avtalsvillkoren för den hustekniska branschens elmontörer. Samtidigt inställdes den strejk och den ansökningsblockad som hade utlysts till fredagsmorgonen, och det tidigare införda övertidsförbudet avblåstes. Cirka 10 000 av Elektrikerförbundets medlemmar omfattas av det godkända medlingsförslaget.

Det nya avtalet gäller fr.o.m. den 1 november 2007 till den 30 april 2010. Löneförhöjningarna är olika stora, beroende på om de läggs på ackord- eller timlön. Timlönerna stiger i tre skeden med sammanlagt 12 procent. Höjningen av tabellönerna för ackord genomförs i två skeden och är sammanlagt 7 procent. Dessutom höjs ackordlönernas olika tillägg med en sammanlagd kostnadseffekt på 3-4 procent.

Övertidsförbud inom kartong- och pappersförädlingen

Sammanlagt nästan 800 000 av FFC-förbundens medlemmar har nya kollektivavtal som har slutits i år. Av de branscher vars kollektivavtal löpte ut i slutet av september är bl.a. följande ännu öppna: skogsbranschen (Träfacket), tidningsutdelarna (Medieförbundet), kartong- och pappersförädlingen (Pappersförbundet), telefontjänster och sambandcentraler (Servicefacket PAM) och flygtrafikens kabinpersonal (Flygvärdinne- och Stewardföreningen SLSY).

Pappersförbundet har utlyst övertidsförbud i kartong- och pappersförädlingsindustrin. Förhandlingarna om nytt kollektivavtal för branschen fortsätter idag under distriktsförlikningsman Lonkas ledning. Om förhandlingarna inte leder till resultat inleder Pappersförbundet strejk på söndagen, den 4 november, på Pyroll Oy:s, Pyrollpack Oy:s, Ypap Oy:s och Amcor Flexibles Finland Oy:s fabriker. Konfliktåtgärderna kan senare utvidgas till att omfatta hela kartong- och pappersförädlingsindustrin.

En del av de FFC-anslutna branschernas kollektivavtal löper ut först på nästa års sida. Så är det t.ex. inom byggnadsbranschen, pappersindustrin, skogsmaskinbranschen, linje- och lastbilstrafiken, stuveribranschen, väktarbranschen och den inhemska passagerarfartygstrafiken. Också avtalen för utlandstrafikens passagerar- och godsfartygspersonal löper ut nästa år, men förhandlingar om nya arbetsvillkor för branschens har pågått redan sedan augusti. Sjömans-Unionen fortsätter dessa förhandlingar nästa vecka.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig