Hoten hopar sig vid horisonten

Statens planer på sänkt sjöfartsstöd och skärpta gränser för svavelutsläppen belastar de finländska rederierna ekonomiskt och kan resultera i utflaggning och färre arbetsplatser. Oron var nästan påtagbar då Finlands Sjömans-Unions 41 kongressombud bänkade sig i Hagnäs i Helsingfors.
11.06.2012 15:28
LÖNTAGAREN
Åländsk kvartett på plats. Från vänster kockstuertarna Stefan Dahl och Eija Kiviö, styrman Ossian Suominen och kockstuert Jan Andersson.

– Merkostnader på 20 miljoner euro om sjöfartsstödet skärs ned har redan fått stora rederier att tala om utflaggning. Och ovanpå det drygt 600 miljoner för en övergång till bränsle med lägre svavelhalt som skulle höja fraktpriserna med 30–50 procent, det bådar inte gott, framhöll ordförande Simo Zitting. Av exporten går 90 procent och av importen 70 procent på fartygskölar.

Statsmaktens hälsning framfördes av riksdagens talman Eero Heinäluoma. Han påpekade att skogs- och verkstadsindustrin också drabbas då svavelgränsen träder i bruk.

– Det behövs tillräckligt med tid för att ta fram ny teknologi. Svavelutsläppen ska gälla inte bara Östersjön så inte konkurrensen snedvrids, sade han.

Av samma åsikt var FFC:s ordförande Lauri Lyly.

– När direktivet träder i kraft bör Finland vara redo att stöda investeringar i svaveltvättar och annan teknik. Också fackets, Sjömans-Unionens åsikter, bör beaktas här, sade Lyly som underströk att ett tillräckligt tonnage bör segla under finsk flagg för att trygga sysselsättningen och industrin.

Få motioner

Kongressombuden hade endast tre motioner att ta ställning till. Turo Ihalainen från Sydvästra Finlands avdelning efterlyst ett lönetillägg för så kallade mellanchefer.

– Vilken kock vill bli kockstuert med ökat ansvar och mycket mera jobb då det syns som endast 100 euro i lönen, frågade han.

Styrelsen biföll motionen, liksom kongressen. Avtalssekreterare Klaus Lust meddelade att det här kravet tas upp då avtalet löper ut 2014.

– Lönerna för mellancheferna som kockstuertar, elektriker och båtsmän släpar inte efter, men vi har satsat på att höja de lägsta lönerna lite mer, förklarade han.

Också de två andra motionerna bifölls. Jorma Luoma från Sydvästra Finland ville få en utredning om hur de ryska storhamnarna påverkar transittrafiken. Mellersta Finlands avdelning som gått ihop med Saimenavdelning till nya Inre Finland menade att ett högre medlemsantal borde borga för en ordinarie plats i styrelsen.

Saklighet och lugn präglade inläggen i stort. Den enda kontroversiella biten gällde valen. Sydvästra Finland hade röstat fram en motkandidat till sittande ordförande Zitting och Jorma Luoma ville få in en punkt på föredragningslistan med närvaro- och yttranderätt och presentation av Astrid Geisor-Goman, i dag Skyddspolisens förvaltningschef och med några års erfarenhet av sjöjobb som städerska och purserbiträde för tjugo år sedan. Med rösterna 24-17 avslogs begäran. I valet segrade Simo Zitting klart med rösterna 33–8.

Förbundssekreteraren Kenneth Bondas omvaldes enhälligt. Om ordförande för fullmäktige röstades det. Markku Lauriala slog motkandidaten Tero Palokoski med 23 röster mot 18.

Överkapacitet oroar

Två pinfärska huvudförtroendemän, Mika Ojala på Viking Line och Juha Salo på Tallink Silja fanns bland kongressombuden. Båda har lång facklig erfarenhet, Mika har varit vice huvudförtroendeman medan Juha har varit fartygsförtroendeman. Yrket har de också gemensamt, kock. Båda är också oroade över dagens överkapacitet på 20–25 procent för passagerarfartygen. Och mer kommer. Viking Grace med plats för 2800 passagerare sätts i trafik i januari 2013. Isabella är till salu men finns det köpare.

Privatiseringen är i medvind på Åland och arbetsplatserna på färjorna i fara. Landskapsfärjan Doppingen har redan tagits över av en fastländsk redare, men landskapet står för bunker, fartyg och service. Goda skattebetalare försvinner och skärgården blir tommare.

– Politikerna spelar undan fötterna på skärgårdskommunerna, säger Eija Kiviö, huvudförtroendeman på de åländska landskapsfärjorna.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig