Hjälmar på löpande band

Hjälmar som skyddar, är bekväma och ser snygga ut. Det är ledstjärnan för JSP, Europas ledande tillverkare av skydd ovanom halsen. I huvudfabriken i Witney – ett stycke utanför Oxford i Storbritannien – produceras 65 000 hjälmar varje vecka. Men också skydd för praktiskt taget hela kroppen.
09.04.2013 08:00
LÖNTAGAREN
Lynne och Tracey fäster reflexer på hjälmarna på JSP:s fabrik i Witney i Storbritannien.

Inbäddat i ett böljande men frostnupet landskap i Cotswold ligger en klunga fabriksbyggnader i sten. Fasaderna bryter mot varandra, men så är byggnaderna också från flera sekel. Den äldsta rentav från 1708. På 1700-talet låg här en fabrik som var världsledande i tillverkningen av yllefiltar. Energin togs från vattenkvarnen som snurrade på i Windrush, en biflod till Themsen.

– Tanken är att vi i framtiden ska kunna utvinna el för belysning i fabriken från vattenkraften. Plasten är vårt huvudmaterial och vi vill gärna minska vårt fotavtryck i miljön så gott vi förmår. Hela vårt energibehov kan tyvärr inte täckas med vattenkraft, säger Matthew Judson, direktör för andningsskyddet och teknisk support.

Vi står i testlaboratoriet och Alina Wegrzyn, försäljningschef med ansvar för Norden och Östeuropa, öppnar påpassligt en lucka i testlaboratoriets vägg och jag finner mig blickande rakt ned i en strid fors, JSP:s framtida energikälla.

Ska tåla alla temperaturer

Genom stickprov tas 250 hjälmar varje vecka ut av de 65 000 som produceras och testas för hållbarhet mot slag och tryck. Hjälmarna säljs i Saudiarabien och i Sibirien med temperaturer från +50 till -40 så de testas genom att utsättas för hetta och kyla. Och genom att sänkas ned i långa saltbad testas de för ålderskrämpor.  Tester görs också på andra personskydd.

Det stora lyftet för JSP kom 1990 med EU:s direktiv om personliga skydd. Olycksfallen var många, inte minst på brittiska byggarbetsplatser.

– Tidigare hade arbetare kunnat kliva in hur som helst på byggena. Nu blev hjälmar obligatoriska och efterfrågan på hjälmar överrumplade oss totalt. Tidigare hade vi kunnat leverera en hjälm på två veckor, nu kunde folk få vänta i två år. I dag bär 40 miljoner arbetare i 95 länder våra hjälmar, konstaterar vd Mark R Johnstone, vars farfar grundade JSP – Johnstone Safety Products – år 1964 i västra London. Då var den första produkten ett skyddande förkläde för fiskare, en produkt som fortfarande finns med bland dagens cirka 500 skydd.

Funktion och design

Via regnkläder, stövlar och handskar kom JSP in på skyddshjälmar. Den första hjälmen tillverkades 1972 och den var så bra att den görs ännu. Lite senare kom hörsel- och ögonskydd, och här är JSP störst i Storbritannien i dag.

– Våra krav på hjälmarna är att de i första hand ger fullgott skydd, men också att de är bekväma och har en snygg design. Då används de, säger vd Johstone.

Huvudskydden görs i fyra olika kategorier, från hjälmen för högriskarbeten i exempelvis gruvor och grovbyggen i klass fem, via den starka och urlätta hjälmen på 285 gram för bygge, transport och underhåll i klass tre, ned till den så kallade hårdmösshjälmen i mindre riskfyllda jobb och miljöer.

Hela 70 procent av tillverkningen sker i Storbritannien, och den växer hela tiden. Av 205 anställda jobbar 140 på fabriksgolvet, 45 av dem här i skiftjobb i Witney. Två mindre fabriker i Kina och Dubai startades upp kring millennieskiftet.

– Vi investerade mycket under recessionen, som vi alltid gjort, för att komma ut starkare efteråt. Men 85 av 450 jobb försvann direkt. I dag producerar vi mer med färre anställda och tillämpar styrsystemet Lean med ansvariga team i produktionen. Vi satsar också stort på läroavtal, säger Johnstone.

Vårda hjälmen med tvål och vatten

En unik produkt är FilterSpec, en kombinationsmask som skyddar ögon och andning och prisbelönades i USA 2011. Mark R Johnstone märkte vid ett besök i ryska Tver att arbetarna som svetsade syllarna till järnvägsspår helt sonika tagit av sig skyddsglasögonen.

– De immade igen i den starka kylan av den varma utandningsluften som läckte ut från andningsskydden. Vår forskningsenhet tog fram FilterSpec som är skräddarsydd efter ansiktsform och sluter helt tätt.

I nya hallen rullar blå och vita hjälmar fram i en jämn ström. De färgerna plus gult är mest populära, men hjälmar tillverkas i tio färger. Martin trycker beställaren logo och brukarens namn på hjälmarna. Lynne och Tracey sätter fast reflexer.

– Brukarna kan kolla koden på hjälmen, gå in i vårt datasystem och se på sekunden när hjälmen är gjord, vilka tests som gjort och att den är äkta. Totalt ges 45 informationer på webben, säger Matthew Judson som understryker att hjälmar ska skötas om. Tvätt med tvål och vatten rekommenderas. Ämnen som skrapar, fräter och löser upp bör undvikas.

Som arbetarskyddschef kan han glädja sig åt att endast mindre olycksfall inträffat i fabriken. Ett tryck på en röd alarmknapp gör att hela produktionen stoppas upp.

Ingegerd Ekstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig