Handelns förhandlingar resultatlösa

Nyhet Arbetsliv
Avtalsförhandlingar 2007

Statssektorn uppnådde förhandlingsresultat

Förhandlingarna mellan Servicefacket PAM och Förbundet för Finsk Handel om nytt kollektivavtal för cirka 170 000 handelsanställda avslutades i natt som resultatlösa. Parterna har inte lyckats enas om vare sig löneförhöjningens nivå eller någon engångsersättning. PAM:s styrelse fattade i början av månaden beslutet att utlysa en strejk, som börjar fredagen den 19 oktober klockan 14 och avslutas lördagen den 20 oktober klockan 06. Det övertidsförbud som har införts i handeln redan tidigare är alltjämt i kraft.

PAM lyckades förra veckan få till stånd förhandlingsresultat för några särbranscher, bl.a. golfklubbar och skidcentra, och hus- och fastighetsbolagens ackordavlönade gårdskarlar och trappstädare. Dessutom uppnåddes resultat i förhandlingarna om nytt kollektivavtal för förbundets nästa största avtalsbransch, hotell- och restaurangbranschen. Avtalet gäller cirka 60 000 arbetstagare.

Enligt förhandlingsresultatet för hotell- och restaurangbranschen höjs lönerna med sammanlagt 8,9 procent under avtalsperioden, som löper i slutet av mars 2010. I likhet med förhandlingsresultatet för fastighetsservicebranschen får de hotell- och restauranganställda nu en tre månaders moderskapsledighet och adoptionsledighet med lön, och en veckolång faderskapsledighet med lön. I hotell- och restaurangbranschen har man också kommit överens om att arbetstagaren får delta i screeningsundersökningar på arbetstid och får ökad rätt till vård av sjukt barn.

Avtal för statssektorns löntagare

Natten till lördag förra veckan uppnådde finansministeriets och arbetstagarorganisationernas förhandlare ett resultat som gäller nya kollektivavtal för statens cirka 124 000 arbetare och tjänstemän. Det FFC-anslutna JHL är avtalspart för cirka 14 000 av dem.

Statens förhandlingsresultat lägger grund för avtal som gäller till och med januari 2010 och som har en kostnadseffekt på 11,7 procent. Kostnadseffekten bildas av en sammanlagt 8 procents allmän förhöjning, en justerings- och utvecklingspott och av textjusteringar, med vilka man t.ex. önskar främja likalön mellan kvinnor och män. Förhandlingsresultatet ökar också förtroendemännens rätt till information om visstidsanställningar.

Utöver statssektorn åstadkom JHL förra veckan förhandlingsresultat för några av sina avtalsbranscher i den privata sektorn. De största av dem är den privata socialservicebranschen, vars avtal föreslås höja lönerna med 10,2-13,1 procent under avtalsperioden som gäller till och med februari 2010.

Förhandlingsresultat också för lantbruksnäringarna och teatern

Förra veckan fick Trä- och specialförbundet resultat i förhandlingarna om nya kollektivavtal för lantbruksnäringarna. Avtalet gäller cirka 10 000 arbetstagare, inklusive säsongarbetarna. Under avtalsperioden, som löper ut den sista januari 2010 höjs lönerna med sammanlagt cirka tio procent.

Teater- och Mediearbetarnas förbund TeMe åstadkom förra fredagen resultat i förhandlingarna om teaterbranschens kollektivavtal. De tidigare skilda avtalen för teaterbranschen respektive teaterns dansare har nu slagits ihop till ett avtal som berör cirka 1 200 arbetstagare. Förhandlingsresultatet följer kommunbranschens nya avtal och har en kostandseffekt på totalt cirka 11 procent.

Övertidsförbud i bl.a. mekaniska skogsindustrin och bland elmontörerna

Sammanlagt över en halv miljon FFC-anslutna arbetstagare har nu fått nya kollektivavtal. Av de kollektivavtal som löpte ut i slutet av september 2007 är bl.a. följande sektorer ännu öppna: Medieförbundets kollektivavtal för den grafiska sektorn, Träfackets avtal för den mekaniska skogsindustrin och snickeriindustrin, Elektrikerförbundets avtal för elmontörerna inom husteknikbranschen och Luftfartunionens avtal för flygtrafikens service. I alla dessa branscher råder för närvarande övertidsförbund, frånsett den grafiska branschen, vars övertidsförbud Medieförbundet beslöt att avblåsa förra torsdagen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig