Gruppen hjälper dig att orka

15.02.2001 10:24 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

På uppdrag av KAT har forskaren Merja Mäkitalo tagit fram en gruppmetod för fackföreningsaktivisterna att klara av stressen. Metoden bygger på kamratstöd och fungerar utan utomstående experter. Enligt Mäkitalo är det ingen terapimetod utan en grupp lekmän som ägnar sig åt förebyggande åtgärder.

En handbok ger övningsuppgifter som ska lösas individuellt i gruppen. Viktigt är också att föra dagbok. Metoden bygger på diskussioner och hur man kan lära sig av andra.

Trots att man inte letade fram speciellt utmattade intressebevakare för försöksgrupperna var resultaten goda. Gruppdeltagarna upplevde bl.a. att irritationen, tröttheten och huvudvärken avtog medan mängden egna initiativ och känslan av att behärska sitt jobb ökade. Deltagarna lärde sig också att behärska sitt arbete och sin egen tidsanvändning bättre.

En egen handbok för arbetsgemenskapen

Arbetarskyddscentralen har gett ut en handbok om metoden, "Ryhmämenetelmä oman työn hallintaan". Det är en praktisk handbok för hur en grupp kan arbeta. Gruppens arbete kan koordineras t.ex. av en fackföreningsaktivist som utbildat sig till arbetsinstruktör.

I forskningsprojektets s.k. bakgrundsgrupp har suttit bl.a. representanter för kommunarbetsgivaren, löntagarnas centralorganisationer samt några enskilda fackförbund. Arbetarskyddsfonden har stött undersökningen ekonomiskt.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig