Grava brister i beställaransvaret

21.02.2008 15:09 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Minna Österberg, Oskar Aho och Antti Aaltonen granskar utredningsmateriaalet. Foto: Heli Saarela

Löntagaren 2/2008

Det händer allt oftare att olika arbeten utförs som underentreprenader eller med hyrd arbetskraft. Samtidigt ökar möjligheten att dumpa löner och andra arbetsvillkor eller att kringgå skatterna.
Lagen om beställaransvar har stiftats för att få bukt med den grå ekonomin. Nylands arbetarskyddsdistrikt övervakar att lagen efterföljs. Vid inspektioner har man funnit brister och t.o.m. total okunskap om lagens existens.

FFC-juristen Anu-Tuija Lehto är överraskad över att det ännu finns arbetsgivare som inte ens har hört talas om lagen om beställarens ansvar.
&#;8211 Man har informerat om lagen och arbetsgivarna är ju skyldiga att själva ta reda på vilka lagar som gäller dem.

På Byggnadsförbundet befarar man att de lagar som har stiftats för att få bukt med den grå ekonomin hotas av urvattning. Ordförande Matti Harjuniemi säger att problemet är att sanktionerna för brott mot i sig helt goda lagar är så ringa.
– Åklagarna har i flera fall konstaterat att ett begånget brott är så obetydligt att inte man inte vill väcka åtal, ondgör sig Harjuniemi.

Arbetsrelaterad stress ska förebyggas

I Löntagaren behandlas också förebyggandet av stress som kan smyga sig på och om det vill sig illa, ge upphov till kroniska fysiska eller psykiska sjukdomar. Ett europeiskt ramavtal om arbetsrelaterad stress har nu resulterat i en partsgemensam rekommendation för stresshantering på finländska arbetsplatser.

En diskussion om fackliga framtidsfrågor

Löntagaren har startat en diskussion om fackliga framtidsfrågor. Du kan ta del i diskussionen

Löntagaren kan läsas på www.lontagaren.fi

Beställ de senaste nyheterna till din e-post