Gallup: Fler skulle gå sjuka till jobbet om karens vid sjukledighet infördes

En gallup som FFC låtit utföra visar att nästan hälften av finländarna (46 %) skulle gå sjuka till jobbet om samlingspartiets förslag om karens vid sjukledighet infördes. I synnerhet FFC:s medlemmar (57 %) och bland yrkesgrupperna arbetare (54 %) och lägre tjänstemän (55 %) skulle gå till jobbet trots att de var sjuka.
15.10.2012 09:01 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Saana Siekkinen

– Resultatet stärker uppfattningen att samlingspartiets förslag om sänkt lön under sjukledigheten skulle påverka framför allt utkomsten för lågavlönade. Av rädsla för att förlora lönen skulle många gå till jobbet trots att de är sjuka, säger FFC:s utvecklingsdirektör Saana Siekkinen.

Enligt det förslag som samlingspartiet godkänt skulle arbetstagarna inte få någon lön alls för den första sjukdagen. Under de två följande veckorna under sjukledigheten skulle arbetstagarna få endast 80 procent av lönen.

Över 90 procent av FFC:arna förkastar förslaget om karensdag vid sjukledighet

Gallupen som gjordes av TNS Gallup visar att en klar majoritet av finländarna (70 %) förkastar samlingspartiets förslag. Endast 21 procent godkänner det.

Fler än nio av tio (93 %) bland FFC:s medlemmar ställer sig negativa till samlingspartiets förslag om sjukdagskarens. Om man granskar svaren enligt yrkesgrupper finns det största motståndet bland arbetarna (84 %) och lägre tjänstemän (83 %). Främst bland företagare och pensionärer får förslaget ett större understöd än genomsnittet.

Om man ser till vilka partier de som svarade på gallupen understöder förkastas förslaget nästan enhälligt av socialdemokraternas, sannfinländarnas, vänsterförbundets och de grönas anhängare. En majoritet av centerpartiets anhängare förhåller sig också negativt till förslaget. Däremot fördelar sig samlingspartiets anhängare nästan jämt i två grupper: de som understöder förslaget och de som motsätter sig det.

Viktigast att minska lång sjukfrånvaro

Saana Siekkinen på FFC befarar att om sjukdagskarens införs ökar lång sjukfrånvaro på grund av allvarliga sjukdomar.

– Om arbetstagarna går till jobbet trots att de är sjuka i rädsla för att förlora lönen leder det till att lindrigare sjukdomar blir oskötta. Detta kan leda till allvarligare sjukdomar, säger Siekkinen.

Hon menar att man i Finland borde fästa mer uppmärksamhet vid att minska lång sjukfrånvaro i stället för att införa sjukkarensdagar.

– Långa sjukledigheter minskar man inte genom att sänka arbetstagarnas lön, utan genom att utveckla arbetsmiljön, anpassa arbetskraven till arbetstagarnas resurser och arbeta för ett rättvist ledarskap, säger Saana Siekkinen.

Gallupen gjordes av TNS Gallup Oy under tiden 5–10.10.2012. Sammanlagt 1 063 personer intervjuades, som representerar Finlands befolkning i åldern 15–74 år med undantag för Åland.

Bilaga: TNS Gallup Oy:s utredning och grafer (endast på finska)

Mer information:
- Utvecklingsdirektör Saana Siekkinen, FFC, tfn 040 834 5030
- Sakkunnigläkare Kari Haring, FFC, tfn 040 718 2624
- Branschdirektör Juhani Pehkonen, TNS Gallup Oy, tfn 040 557 2393

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig