Fujitsu-Siemens uppsägningar till domstol

15.02.2001 10:27 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Beslutet att lägga ner produktionen av persondatorer i Kilo kommer att behandlas i domstol. Metallarbetarförbundet och åtta andra fackförbund har tillsammans besluta kräva ersättning åt de över 300 anställda som förlorade sina jobb. Förbunden kräver maximal ersättning åt de uppsagda, dvs. 20 månaders lön. Sammanlagt handlar det om 50 miljoner mark.

Bakgrunden till processen är beslutet att fusionera Fujitsus och Siemens PC-produktion i Europa. Kilofabriken var lönsammast men minst. I december 1999 kallade fabriksledningen till förhandlingar om att lägga ned tillverkningen och 1.2.2000 fattas det slutliga beslutet.

Redan i april 2000 vände sig arbetskraftsministeriet till Esbopolisen med en begäran om att utreda ett eventuellt brott mot lagen om samarbete i företag. Personalen anslöt sig till begäran.

Nu tog man alltså nästa, logiska steg. Ifall företaget har brutit mot lagen så är också uppsägningarna olagliga och de anställda är berättigade till ersättning.

Enligt de utredningar som de berörda förbunden gjort borde förtaget ha startat förhandlingar om företagets framtid redan sommaren 1999. Då meddelade Fujitsu och Siemens om sin avsikt att fusionera PC-tillverkningen i Europa. Lagen om samarbete i företag är inte helt klar beträffande när förhandlingarna borde inledas men klart är, att de måste inledas före slutligt beslut. Enligt personalens mening fattades det slutliga beslutet innan samarbetsförhandlingarna inleddes. Företagsledningen förnekar - givetvis - detta. Och lätt är det inte att veta när och hur och av vem beslutet fattades. Fattades det i Finland, i Japan, i Tyskland eller i Holland?

Det är inte sagt, att den frågan någonsin blir helt klarlagd - beslutsstrukturen i multinationella bolag kan göras nog så komplicerad. Men de nya kraven bygger på en rimlig tolkning - enligt fackföreningsjurister den enda rimliga tolkningen - av EU:s arbetsrätt, som innebär att förhandlingarna med personalen borde ha startats redan sommaren 1999. Vinner denna tolkning har fackföreningsrörelsen visat att det inte alltid är "lönsammare" att lägga ner tillverkning i Finland än i Tyskland.

Fujitsu-fallet är samtidigt ett inlägg i den pågående debatten om samarbete mellan eller sammanslagning av centralorganisationerna. I praktiken krävs nog så ofta tätt samarbete för att nå resultat. Nio fackförbund från FFC, FTFC och Akava driver nu gemensam sak och delar på kostnaderna för processen också.

P.J. Boldt

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig