Forskargrupp utreder bakgrunden till och ersättningen för asbestrelaterade sjukdomar

21.01.2001 13:53 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Tre universitet har gemensamt tillsatt en arbetsgrupp för att undersöka bakgrunden till asbestrelaterade sjukdomar och de rättegångar som förts om ersättningar.

- I dagens Finland dör 100-200 personer årligen i olika asbestsjukdomar. Därmed har asbest förorsakat den genom tiderna största arbetsmiljökatastrofen, vilken förorsakat mycket mänskligt lidande och blivit dyr för samhället, konstaterar Arjo Suonperä, jurist på FFC.

Enligt Suonperä har den medicinska vetenskapen sedan början av förra århundradet känt till att asbest är ett mycket farligt ämne. Redan i början av 1950-talet hade man samlat in material och de som då studerade medicin fick samma undervisning i ämnet som i dag.

- Den forskargrupp som nu tillsatts ämnar utreda hur en dylik olycka överhuvudtaget tillåtits ske, en olycka som årligen kräver ungefär lika många dödsoffer som narkotikan. En annan grupp kommer i huvudsak att rikta in sig på att undersöka rättskulturen i samband med rättegångar om ersättning för asbestsjukdomar, säger Suonperä.

För ungefär ett år sedan föreslog FFC att en tvärvetenskaplig forskargrupp tillsätts på universitetsnivå. Ett villkor för projektet är att man får en finansiär.

Mera information ger:

jurist Arjo Suonperä
tfn (09) 7721 408

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig