Förhandlingspositioner har skapats

11.11.2004 15:32 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inkomstpolitiska förhandlingar 2004

Lauri Lyly på FFC som har lett förberedelserna av inkomstförhandlingarnas kvalitetsfrågor, berättar att förhandlingspositionerna nu är klara, då bägge parter har presenterat sina kvalitetskrav och de har behandlats en gång. Arbetsgivarnas EK offentliggjorde sina kvalitetskrav igår.

Femklövern, som består av arbetsmarknadsorganisationernas ledare, siktar nu på att få till stånd ett förhandlingsresultat till veckoslutet 20&#;821121 november.

Arbetsgivarnas krav förvånar inte

Lyly säger att EK:s förhandlingsmålsättningar inte bjuder på några överraskningar, men de förändrar heller inte FFC:s målsättningar.

EK strävar till ett treårigt inpoavtal som innehåller en ökad företagsbaserad flexibilitet, bl.a. när det gäller lönesättningen. EK efterlyser en så anspråkslös allmän förhöjning att den tillsammans med löneglidningen höjer kostnadsnivån mindre än i konkurrentländerna. EK kräver att jämställdhets- och låglönepotterna slopas, liksom förtjänstutvecklingsgranskningen och indexklausulen. Arbetsgivarna kräver igen en gång att man begränsar strejkrätten. Arbetsgivarna vill också skära i arbetslöshetsskyddet och öka arbetstidsflexibiliteten.

Femklövern dryftar olika branschfrågor

– Arbetsgivarna önskar att tyngdpunkten förskjuts mot företagsbaserade avtal. FFC kommer dock inte att köra över sina medlemsförbund och komma överens om företagsbaserade lönearrangemang eller andra frågor där det finns skillnader mellan branscherna. De här frågorna måste man komma överens om på förbundsnivå, såsom praxis är idag, konstaterar Lauri Lyly.

Under förhandlingarna har man dock dryftat en modell, enligt vilken vissa frågor kunde föras över som rekommendationer från centralorganisationerna till förbunden att bereda och avtala om på förbundsnivå. Det gäller frågor där det finns trängande branschbundna behov och perspektiv.

Femklövern har dryftat frågor som borde utvecklas branschvis och de här diskussionerna fortsätter ännu denna vecka. Temat är inte viktigt bara för arbetsgivarna utan svarar också mot de behov som löntagarsidan har betonat, att utveckla avtalssystemen och samarbetet på den lokala nivån.

Flera arbetsgrupper

Omställningsskyddet, beställaransvaret, fackförbundens rätt att väcka talan och de förtroendevaldas ställning är frågor som har dryftats i arbetslivsarbetsgruppen. Parterna har tillsatt även en jämställdhetsarbetsgrupp och en utbildningsarbetsgrupp. Jämställdhetsarbetsgruppen inledde sitt arbete i tisdags och utbildningsarbetsgruppen inleder sitt arbete i morgon, fredag. På utbildningssidan har arbetsgivarna en hel del målsättningar som FFC kan ställa sig bakom.

Lönekraven framställs senare

Organisationerna har ännu inte framställt sina målsättningar för löner eller köpkraft. FFC:s styrelse slog fast vid sitt förra möte, att förhandlingar om löner och köpkraft blir aktuella först i det skedet att man har gjort framsteg i kvalitetsfrågorna.

Femklövern tillsatte emellertid igår en ekonomi- och kalkyleringsgrupp. Arbetsgruppens uppgift är att, som grund för köpkraftsförhandlingarna beräkna bl.a. hur arbetskraftskostnaderna utvecklas nästa år, utan påverkan av löneförhöjningar, beräknad inflation och redan avgjorda skattebeslut.

FFC:s styrelse sammanträder måndagen den 15.11.

Läs även: Omställningsskydd och beställaransvar FFC:s viktigaste mål (2.11.2004).

Tilläggsinformation om avtalsförhandlingarna på finska: www.sak.fi/tupo.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig