Förhandlingarna om inhyrd arbetskraft slutade i en återvändsgränd

18.04.2001 12:24 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Det låsta läget i de europeiska förhandlingarna om arbete utfört av inhyrd arbetskraft togs upp vid EFS' styrelsemöte i Stockholm i mars. EFS tvingades konstatera att det blivit omöjligt att fortsätta förhandlingarna sedan arbetsgivarna vägrat att se till att gå med på arrangemang om likvärdig behandling av arbetstagare som utför hyrarbete samt villkor för användningen. EFS ber därför EU-kommissionen att börja utarbeta ett direktiv i frågan.

EU-kommissionen har försökt förbättra minimiskyddet för arbetstagare i atypiska arbetsförhållanden. De europeiska arbetsmarknadsparterna har redan förhandlat fram ramavtal för del- och visstidsarbete. Avtalen har verkställts genom direktiv. Förhandlingarna om arbete utfört av inhyrd arbetskraft har alltså misslyckats. Det blir nu kommissionens uppgift att utarbeta ett nytt direktiv om minimiskydd i saken.

Europeiska Fackliga Samorganisationen EFS, UNICE som representerar arbetsgivarsidans privata sektor samt CEEP, organisationen för samhällsägda företag, förhandlade i nio månader plus en förlängningsmånad, om vilken man på slutrakan anhöll av kommissionen för att utreda möjligheterna att nå ett avtal. I arbetsgivarnas förhandlingsgrupp deltog också representanter för CIETT, samorganisationen för arbetskraftens hyrbransch samt UEAPME, organisation för små- och medelstora företag.

Att förhandlingarna slutade i en återvändsgränd berodde på två sakfrågor. Arbetsgivarna vägrade att godkänna att en bestämmelse om likvärdigt bemötande av inhyrd arbetskraft inkluderades i avtalet. EFS ansåg att de centrala arbetsvillkoren för inhyrd arbetskraft, inklusive lönen, skulle bestämmas enligt nivån som brukarföretagen tillämpade på sina arbetstagare. UNICE ville inte heller godta villkor som skulle förhindra missbruk av hyrarbete.

EFS beslut inte enhälligt

Vid förhandlingsdelegationens möte i mitten av mars hade arbetsgivarna antytt att man eventuellt kunde ändra sina åsikter. Ställningstaganden vid UNICE:s ordförandemöte som hölls i Stockholm samtidigt visade enligt EFS' styrelse att arbetsgivarnas inställning inte ändrats tillräckligt. EFS-styrelsens beslut att avsluta förhandlingarna var dock inte enhälligt. Bl.a. de nordiska organisationerna avstod från att rösta.

UNICE:s ordförandemöte beslöt att organisationen är redo att fortsätta förhandlingarna. UNICE ville överlåta till medlemsländerna att bestämma om fastställandet av arbetsvillkoren för arbete utfört av inhyrd arbetskraft skulle ske lagstiftningsvägen eller genom arbetskollektivavtal. Vad gällde villkoren för användande av s.k. hyrarbete hade UNICE varit redo att godkänna en uppgörelse i enlighet med ILO-avtalet om privata arbetsförmedlingsbyråer. Detta skulle ha gett medlemsstaterna möjlighet att förbjuda eller begränsa användningen av inhyrd arbetskraft inom vissa branscher eller i vissa jobb.

I EFS' styrelse fanns också intresse för att titta i arbetsgivarnas kort och utnyttja möjligheten att hos EU anhålla om en tilläggsperiod på två månader för förhandlingar. Även om förhandlingarna hade kört på grund senare hade det kunnat ha betydelse för kommissionens fortsatta arbete om arbetsgivarna vid de fortsatta förhandlingarna hade flyttat fram sina positioner i de största tvistefrågorna.

Jorma Rusanen
ansvarig jurist

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk