Förhandlingarna om hur avtalet ska tillämpas måste inledas snabbt

FFC:s ordförande Lauri Lyly önskar att arbetsgivarförbunden snabbt inleder förhandlingarna om hur konkurrenskraftsavtalet ska tillämpas.
17.03.2016 17:44 karhu admin
Nyhet Facket Avtal
FFC:s ordförande Lauri Lyly

– Det är inget litet projekt, när ungefär trehundra kollektivavtal är under arbete. Därför är det nödvändigt att löntagar- och arbetsgivarförbunden snart inleder förhandlingarna om hur avtalet ska tillämpas i kollektivavtalen, så att man på bästa möjliga sätt ska kunna utnyttja den tid som finns kvar.

Lyly, som är ordförande för Finlands största löntagarcentralorganisation, tackar styrelsen för Servicefacket PAM för att den beslöt att delta i förhandlingarna.

– Inom de lågavlönade och kvinnodominerade branscherna har det varit nödvändigt att diskutera vilka följder konkurrenskraftsavtalet får för bland annat sysselsättningen. Man måste också komma ihåg att avtalet har gjorts för att förbättra sysselsättningen och ekonomin, och att man nu tar till helt exceptionella medel för att höja konkurrenskraften, så som fler arbetstimmar med nuvarande lön och en intern devalvering med hjälp av överföring av avgifter.

I konkurrenskraftsavtalet, som föddes i slutet av januari, kom centralorganisationerna på arbetsmarknaden överens om att löntagar- och arbetsgivarförbunden innan utgången av maj ska förhandla om hur avtalet ska tillämpas. I början av juni, när förhandlingarna har avslutats, bedömer man hur täckande avtalet är.

Läs mer om konkurrenskraftsavtalet

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig