Folket på inpons sida

08.12.2004 09:16 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inpoförhandlingarna 2004

En majoritet av finländarna stöder inpon. Fler än varannan (58 %) anser att det är bra, att arbetsmarknadens centralorganisationer nådde ett förhandlingsresultat om en 2,5-årig inkomstpolitisk helhetsuppgörelse. Bara var tredje av de svarande skulle hellre ha velat ha förhandlingar och avtal på förbundsnivå.

Olika befolkningsgrupper står helt eniga bakom inpon. Av tjänstemännen stöder två av tre en helhetsuppgörelse. Arbetarna väljer den gyllene medelvägen: drygt varannan stöder inpon (55 %) medan en förbundsuppgörelse får stöd av var tredje, 33 procent.

De här uppgifterna framgår av Finska Gallups undersökning, för vilken institutet intervjuade sammanlagt 500 finländare omedelbart efter att förhandlingsresultatet var klart, mellan den 30.11. och den 3.12.2004. Undersökningens felmarginal är 4,5 %.

Omställningsskyddet välkommet och köpkraftsavtalet gott

Åtta av tio finländare (78 %) anser det viktigt att inpon förbättrar de uppsagdas ställning. Olika befolkningsgrupper är helt överens om betydelsen av att de uppsagdas situation förbättras. De lägre tjänstemännen betraktar överenskommelsen om omställningsskyddet som ytterst viktig (85 %), av arbetarna är 84 procent av samma åsikt, men också företagarna (78 %) och personer i ledande ställning (76 %) anser det viktigt att omställningsskyddet förbättras i samband med inpon.

En majoritet av finländarna anser att den köpkraftsuppgörelse som ingicks är god för löntagarna. Enligt prognoser kan inpon, i takt med att sysselsättningen förbättras, i bästa fall ge löntagarna 2,5 procent mer per år att röra sig med.

Två tredjedelar av dem som besvarade enkäten uppskattar att kombinationen av löneförhöjningar och skattelättnader kommer att ge löntagarna åtminstone en rätt god tillväxt i köpkraften. De som starkast är av den här uppfattningen är odlarna och de studerande, men också företagarna (73 %) och de högre och lägre tjänstemännen (70 %) är av samma åsikt. Förståeligt nog är det bland arbetarna man allra hetast hade önskat ytterligare förbättringar i köpkraften (34 %). Men ändå betraktar 57 procent av arbetarna köpkraftsuppgörelsen som åtminstone ganska god.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig