Flimmer & brus: Det är inte riktigt klokt

Livet är lokalt, lyder Åbo Underrättelsers slogan. Men det är ju en sanning med modifikation, och då syftar jag inte endast på kommunalpolitiska glidtacklingar i regi av statsmakten.
09.09.2014 06:00
LÖNTAGAREN

Nej, det handlar också om de lokala mediernas (o)synlighet och genomslagskraft. Att den traditionella lokalpressen ligger risigt till är en sak, en annan är att ”riksomfattande” medier – bland dessa de kommersiella tv-kanalerna – i tider av spartalkon låter den regionala bevakningen ryka först. Vem ska sedan ställa de besvärliga frågorna, va?

Senast i det här skedet lär sociala medier-kotteriet komma med ett och annat motargument och varför inte.

Men törs man konstatera att god (lokal)journalistik inte endast är en fråga om katter på rymmen. Det krävs ett betydligt mera professionellt grepp, integritet. Gärna får det också finnas smör på brödet. Det är tungt att härja och ha sig på tom mage.

Till syvende och sist är tillgången till bra, kritisk lokaljournalistik en demokratifråga. Men försök säga detta åt den politiska eliten som kanaliserar en stor del av det traditionella presstödet till bl.a. Medborgarbladet (välkänd finlandssvensk undergroundtidning).

Så vad göra, i en situation där var och varannan upplever att exempelvis tidningsprenumerationerna blivit smärtsamt dyra. Ja, åtminstone kunde man ju ta sig en funderare på sin egen mediekonsumtion.

Av en nyligen publicerad svensk medieundersökning framgår det att rörliga bilder – film och tv – är de stora vinnarna i konkurrensen. Hushållen lägger allt mera pengar på betal-tv och strömmade tjänster som Netflix.

Det gör också vi därhemma, bara för att sedan slåss om vem som ska betala den arma tidningsprenumerationen. Det är inte riktigt klokt, lokalt sett.

Krister Uggeldahl

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.