Finlandssvenskar i FFC: Tydliga skillnader mellan könen

08.12.2010 10:25 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Den finlandsvenska mannen i FFC tjänar mera och har bättre påverkningsmöjligheter än kvinnan. Flest kvinnor finns i lönekategorin 1500&#;82111999 euro/månad medan männens motsvarande är 2000–2499. Dessutom är 86 procent av männen fastanställda mot endast 68 procent av kvinnorna. Fler män (25 %) än kvinnor (12 %) har ett fackligt uppdrag för närvarande.

Det här visar FFC:s färska medlemsundersökning ” Vi är många, vi är svenska – del II” som 600 svenskspråkiga svarade på i våras. Undersökningen gjordes för första gången enbart på webben. De svarande var i genomsnitt yngre än i undersökningen 2005.

De flesta som varit i kontakt med facket eller en representant för facket är nöjda med den svenska servicen. Det här är litet bättre än för fem år sedan men en betydande del efterlyser förbättring.

Av dem som besvarade undersökningen talar 70 procent bara svenska hemma, eller lika många som vid förra undersökningen 2005. Något överraskande har andelen som enbart talar svenska på jobbet ökat, från 23 till 28 procent.

Färre arbetslösa än 2005

Trots att den allmänna trenden i Finland är att arbetslösheten har ökat sedan 2005 så har de finlandsvenska FFC-anslutnas arbetslöshetsgrad sjunkit. Endast 6 procent svarade att de var arbetslösa i dag mot 8 procent för fem år sedan. De flesta svenskspråkiga arbetar inom servicesektorn medan de jämfört med sina finska kolleger är underrepresenterade inom industrisektorn.

Traditionellt har fackföreningsmedlemmar stött Socialdemokraterna, även om SFP har haft en stark roll för de finlandsvenska FFC-medlemmarna. Det här ändras då de yngre inte i samma utsträckning har samma partisympatier som de äldre. 57 procent av samtliga svarande uppgav att de sympatiserar med SFP mot 53 procent 2005. Socialdemokraterna har gått back med sju procentenheter och ligger på 24 procent.

Löntagaren saklig och pålitlig

Medlemmarna ombads också säga sin åsikt om FFC:s svenska tidning Löntagaren. Tidningen fick betyget saklig och pålitlig. Fler reportage från arbetsplatserna i Svenskfinland efterlyses. Läsarna vill också läsa mer om arbetsmiljö och om Norden. Intresset för Löntagaren ökar med åren. I åldersgrupperna under 34 är det många som inte alls läser tidningen.

Totalt uppgår de svenskspråkiga medlemmarna i FFC till 45000 i dag vilket utgör 4,3 procent av alla medlemmar i FFC:s 21 medlemsförbund.

FFC:s medlemsundersökning 2010

Se intervjun med Anna Krokfors som skrivit rapporten

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk