FFC:s telefonrådgivning betjänar sommararbetarna

05.05.2009 09:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Sommarjobbarinfo 0800 179 279 - maj-augusti, må-fre kl. 9-15 - www.sak.fi/sommarjobbare

För femte året i rad kan sommarjobbarna vända sig till FFC:s sommarjobbsinfo för att få hjälp och råd när det gäller arbetsvillkoren. Den avgiftsfria telefonrådgivningen inledde sin jour i maj och fortsätter servicen till mitten av augusti. Numret är 0800 179 279. Dessutom har FFC en webbtjänst för dem som har sommarjobb: www.sak.fi/sommarjobbare.

Under tidigare år har det tydligt visat sig att det finns behov av en tjänst som FFC:s sommarjobbsinfo.

- Det finns tyvärr fortfarande arbetsgivare som kör med sina sommararbetare, betalar löner under avtalsnivå, inte betalar ut semesterersättningar eller tillägg och som kräver överlånga arbetsskift. Det är tydligen också besvärligt att få till stånd arbetsavtal, beskriver FFC:s organisationssekreterare Anita Spring.

De vanligaste frågorna brukar gälla löner, arbetstider, övertidsersättningar, prövotid, hur bindande visstidsanställningar är och vad det är för skillnad mellan arbetsavtal och kollektivavtal (på finska työsopimus respektive työehtosopimus eller TES).

FFC:s rådgivningstelefon betjänar alla som önskar information om arbetstagarens rättigheter och skyldigheter. Man behöver inte vara medlem i facket för att få hjälp och inte heller arbeta inom FFC-organiserade branscher. Man kan till och med ringa anonymt.

Sommarjobbsinfo betjänar vardagar mellan 9 och 15. Betjäning ges på svenska, finska och engelska.

Utöver sommarjobbsinfo delar FFC ut information om medlemskap i facket på olika festivaler från början av juni till början av juli. Stuntmännen bakom tv-serien Dudesons är förgrundsfigurer för FFC:s medlemsvärvningskampanj i sommar, och man kan be dem rikta några sanningens ord om det fackliga medlemskapets fördelar till sina kompisar på adressen www.turvapakki.fi.

Sommarjobbsinfo 0800 179 279 maj-augusti, vardagar 9-15
www.sak.fi/sommarjobbare

Är du medlem i ett fackförbund? Låt Dudesons tala förstånd med dina kamrater på adressen
www.turvapakki.fi (bara på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig