FFC:s styrelse vill påskynda socialpaketet

12.10.2001 13:43 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC:s styrelse 9.10.2001

Vid sitt möte i tisdags lyssnade FFC:s styrelse till en redogörelse för hur de aktuella reformerna av arbetslöshetsskyddet och pensionssystemet fortskrider. Styrelsen ville skynda på möjligheterna att nå en förhandlingsuppgörelse om höstens socialpaket och den förutsatte att alla parter är redo för sakliga förhandlingar utan onödiga dröjsmål. FFC-styrelsen betonade vikten av att också den offentliga sektorns arbetsgivarpart är redo att sakligt förhandla med löntagarsidan om pensionslösningarna inom den offentliga sektorn.

Med tanke på kommande pensioner och socialskydd och när det gäller att trygga den offentliga servicen är det viktigt att kunna höja den faktiska genomsnittliga pensionsåldern med ett par-tre år från nuvarande 59 år. Här är arbetsgivarens agerande i nyckelroll. FFC förutsätter också en verklig attitydförändring hos arbetsgivarsidan, med de positiva åtgärder det förutsätter i sättet att förhålla sig till äldre arbetstagare. För att kunna höja de facto pensionsåldern måste man satsa på att utveckla arbetslivet och på möjligheterna att orka stanna kvar i arbetslivet. Dessutom förutsätter det att man ökar arbetsgivarens ansvar vid uppsägningar.

Styrelsen ansåg att förberedelsearbetet hittills har fokuserats alltför mycket på de ändringar som kommer i lagen: nu måste man på allvar gå in för åtgärder för att öka orken i arbetet, stöda sysselsättningen och öka arbetsgivarens ansvar.

Inga snitt i socialskyddet

De som byter arbete, unga och snuttarbetare måste behandlas rättvist i pensionsreformen. Därför är det nödvändigt att man räknar pensionen utgående från inkomsterna under hela arbetshistorien och att också det arbete man utför när man är under 23 år berättigar till pension.

Styrelsen uppskattade att en viktig faktor i det planerade socialpaketet blir strävan att gå in för en flexibel pensionsålder, istället för en statisk, enhetlig pensionsålder för alla. I styrelsen antog man att man i framtiden kan gå i pension t.ex. redan som 62-åring eller alternativt stanna kvar i arbetslivet längre än det nu är möjligt. På det sättet skulle arbetstagaren kunna få en bättre pension än normalt för extraåren.

I och med att man höjer den genomsnittliga de facto pensionsåldern blir det allt viktigare att det finns tillgång till olika flexibla sätt att arrangera förtidspensionering. Styrelsen ansåg att exempelvis deltidspensionen är ett fungerande och med tanke på arbetslivsutvecklingen nödvändigt alternativ också framdeles.

Helt absurt ansåg styrelsen det var att man samtidigt som man vill höja pensionsåldern direkt understöder friska människors förtida pensionering genom en förmånlig beskattning av privata pensionssystem. Mötet konstaterade vidare att det är viktigt att öka pensionsfonderingen redan nu för att vara redo för en våldsam ökning av pensionsutgifterna under de närmaste decennierna.

Bota fattigdomen

FFC:s styrelse betonade att det är nödvändigt att återgå till ett arbetsvillkor omfattande sex månader istället för tio, om man skall kunna lösa fattigdomsproblemet i Finland. Trots att 80 procent av löntagarna är medlemmar i någon arbetslöshetskassa, lyfter bara 40 procent av de arbetslösa inkomstrelaterad dagpenning. I synnerhet för många snuttarbetare har det visat sig omöjligt att nå upp till villkoret om tio månaders arbete. Också den anpassade dagpenningen måste utvecklas så att den bättre än hittills gör det möjligt att ta emot kortvariga arbeten.

Övrigt

FFC:s styrelse hörde redogörelser över förändringarna i utvecklingen av den globala ekonomin, utsikter för den finländska ekonomin och om aktuella internationella frågor. Bl.a. statssekreterare Raimo Sailas och chefen för Utrikespolitiska Institutet Tapani Vaahtoranta var styrelsens gäster.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig