FFC:s styrelse slog fast lönekraven

25.11.2004 18:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inkomstpolitiska förhandlingar 2004

FFC:s styrelse slog vid sitt möte idag fast organisationens lönemålsättningar för perioden 2005-2006. Kostnadseffekten av de löneförhöjningar FFC eftersträvar är 3,1 procent nästa år och 2,7 procent år 2006.

Enligt styrelsens uppskattningar har förhandlingarna nu nått ett sådant läge, att det är skäl att behandla kvalitets- och lönefrågorna jämsides. FFC utgår ifrån en solidarisk löneuppgörelse, där tyngdpunkten i förhöjningarna läggs på att förbättra små- och medelinkomsttagarnas ställning.

Förbunds- och jämställdhetspotterna med

Lönemålsättningen innehåller en allmänförhöjning i cent och euro och ytterligare en förbundspott för vartdera året och en jämställdhetspott för nästa år. Den allmänna förhöjningen föreslås vara 28 cent/h eller 47 euro/mån det första året och år 2006 29 cent/h eller 48 euro/mån. Den allmänna förhöjningens kostnadseffekt vore bägge åren 2,2 procent.

Förbundspottens kostnadseffekt skulle bli 0,6 procent nästa år och 0,5 procent året därpå. Jämställdhetspottens kostnadseffekt skulle bli 0,3 procent. FFC:s förslag innehåller också ett indexvillkor, en förtjänstutvecklingsklausul och en rekommendation om riktlöner.

Köpkraftsutvecklingen bör garanteras

Skattelättnader är nödvändiga, för att kunna trygga en stabil utveckling av löntagarnas köpkraft och den inhemska efterfrågan. Skattelättnaderna bör, enligt FFC, av sysselsättningsskäl riktas mot små- och medelinkomsttagarna.

Tillsammans med de skatte- och avgiftsförändringar och den löneglidning som är kända i det här skedet skulle den löneuppgörelse FFC eftersträvar ge en löntagare med en månadsinkomst på 2 500 euro cirka 42 euro mer i handen varje månad.

Framsteg i kvalitetsfrågorna

Arbetslivsarbetsgruppen, som förhandlar om kvalitetsfrågorna, har under de senaste dagarna kunnat diskutera i en saklig och uppbygglig anda. Styrelsen betraktade det ändå som bekymmersamt att frågorna om beställaransvar, fackförbundens rätt att väcka talan och förtroendemännens ställning har varit mycket svåra att behandla.

Utbildningsgruppen klar

Utbildningsarbetsgruppen uppnådde idag ett förhandlingsresultat. Arbetsgruppen föreslår att yrkesexamensstipendiet höjs från 236 till 330 euro fr.o.m. augusti nästa år. Den undre gränsen på 30 år slopas och den övre gränsen höjs från 60 till 63 år.

Arbetsgruppen föreslår också att man fortsätter att stöda de sektorvisa personalutvecklingsprogrammen. För statsmakten föreslår gruppen att anslagen för yrkesmässig vuxenutbildning höjs och att tillräckliga medel reserveras för utbildningsplatser för unga och för verkstadsverksamhet och att läroavtalsutbildningen får ett ökat antal platser.

Slutspurt till veckoslutet

Arbetsmarknadsorganisationernas femklöver och arbetslivsarbetsgruppen fortsätter sina förhandlingar ikväll. Målet är att få till stånd ett förhandlingsresultat under veckoslutet, dvs. senast till och med måndag morgon. FFC:s styrelse sammanträder igen på måndagen, den 29.11. kl. 9.30.

Tidtabellen

• FFC:s fullmäktige 26-27.11.
  • Förhandlingarnas slutspurt 27-28.11.
  • FFC:s styrelse 29.11. kl. 9.30
  • Kollektivavtalen löper ut 15.2.2005

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk