FFC:s styrelse: Skogs förslag duger inte

01.04.2004 12:54 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

FFC:s styrelse förkastade vid sitt möte den 29 mars förslaget om sänkta startlöner för långtidsarbetslösa som lades fram av Harri Skog, ansvarig för regeringens sysselsättningsprogram. Vid motsvarande försök att betala lägre lön åt unga har man konstaterat att åtgärderna inte skapar fler arbetsplatser.

För arbetsgivarna finns det redan nu betydande ekonomiska stöd för att sysselsätta långtidsarbetslösa, men ändå är de obenägna att anställa dem. En arbetsgivare som anställer en långtidsarbetslös kan i dagens läge få minst 430 euro och som mest 770 euro i sysselsättnings- eller sammansatt stöd. I normala företag kan stödet betalas ut i tio månader. I sociala företag kan stödet utbetalas upp till 36 månader om den sysselsatta är utvecklingsstörd eller handikappad och 24 månader om det är frågan om en långtidsarbetslös.

FFC anser att en lönesänkning för de långtidsarbetslösa också kan fördjupa problemet med den s.k. bidragsfällan, då skillnaden mellan lön och olika sociala förmåner skulle bli ännu mindre än förr. Att minska de metoder som sporrar till arbete genom att sänka lönerna leder i framtiden lätt till krav på att också socialskyddet ska försämras. FFC menar att regeringen mer borde satsa på en aktiv arbetskraftspolitik än på att sänka löner. Här vill FFC samtidigt påskynda arbetsministeriets reform av sysselsättningsstöden. Regeringsprogrammet förutsätter att man i brådskande ordning tar i bruk ett varaktigt sysselsättningsstöd som under vissa förutsättningar kunde tillämpas också på långtidsarbetslösa.

FFC-styrelsen behandlade vid måndagens möte också betänkandet till helhetsreform av semesterlagen. Särskilt problematiskt är enligt FFC kommitt ns förslag att den femte semesterveckan kan bytas ut mot pengar. De villkor som är förknippade med förslaget är inte tillräckliga för att garantera att inte möjligheten missbrukas på arbetsplatserna. FFC:s styrelse anser att rätten till en femte semestervecka borde vara absolut i den nya lagen. FFC är emellertid berett att fortsätta att förhandla om en reform av semesterlagen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig