FFC:s styrelse: Budgeten måste stöda arbetskraftspolitiken

19.08.2005 13:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Budgeten måste stöda arbetskraftspolitiken

FFC:s styrelse anser att huvudfrågan i statens budget för nästa år bör vara att främja en ökad sysselsättning. Det är positivt att finansministeriet i sitt förslag har höjt anslagen för arbetskraftspolitik och aktivering av de arbetslösa, även om anslagen ännu inte kommer upp till en nordisk nivå. Omställningsskyddet, som gör det lättare för dem som lever under hot om uppsägning, är en betydande arbetskraftspolitisk reform, som regeringen bör förbinda sig vid genom att anslå tillräckliga budgetmedel.

Vid de egentliga budgetförhandlingarna slår man fast detaljerna i den nya stödmodellen för arbetsintensiv verksamhet. FFC:s styrelse betonar att reformen, där man stöder arbetsgivare som sysselsätter äldre personer i låglöneyrken, måste fås att främja uppkomsten av heltidsanställningar, men samtidigt se till att inte stödmodellen skapar ett hinder för deltidspension. Den inkomstgräns som berättigar till stödet måste omprövas årligen i relation till den allmänna löneutvecklingen, för att de som sysselsätts med hjälp av stödet inte ska bli på efterkälken, i förhållande till övriga löntagare.

Med tanke på produktion och sysselsättning är det nödvändigt att utveckla landets trafikleder ur ett långsiktigt perspektiv, i enlighet med noggrant övervägda behov. FFC:s styrelse anser det viktigt att, utöver finansministeriets förslag till trafikprojekt, också den s.k. infraministergruppens projektförslag får understöd. Också grundförbättringen och underhållet av trafiklederna måste skötas.

De lättnader i inkomstbeskattningen som man enades om i inkomstuppgörelsen kommer att stöda den ekonomiska tillväxten och en gynnsam utveckling av löntagarnas köpkraft. Statsmakten bör också se till att inte en höjning av löntagarnas sjukförsäkringsavgifter sänker köpkraften under de kommande åren.

I samband med att finansministeriet offentliggjorde statsförslaget inbjöds arbetsmarknadsorganisationernas representanter att delta i diskussioner om åtgärder, som kunde förbättra situationen på arbetsmarknaden och trygga en ökad sysselsättning. FFC konstaterar att det är motiverat att regeringen och arbetsmarknadsparternas representanter då och då möts för att diskutera sysselsättningen och andra aktuella frågor. Det ligger ändå på arbetsmarknadsorganisationernas axlar att utveckla avtalssystemet.

FFC:s styrelse sammanträdde måndagen den 15.8.

Finansminister Antti Kalliomäkis förslag till statsbudget för 2006

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig