FFC:s styrelse 10.9.2001: Beakta snuttarbetet i reformarbetet

14.09.2001 15:05 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

FFC:s styrelse fick en utredning över de kommande reformerna av arbetslöshetsskyddet och arbetspensionssystemet. I diskussionen uttryckte medlemmarna oro över hur de s.k. snuttarbetarnas ställning ska tryggas i arbetslivet och man betonade vikten av att de beaktas i de aktuella lagreformerna.

Fattigdom

Den enda verksamma medicinen mot fattigdom, förutom att erbjuda jobb, är att underlätta tillgången till förtjänstbundet arbetslöshetsskydd. FFC:s styrelse förutsätter därför att man i reformen av arbetslöshetsskyddet går tillbaka till det system, där man har rätt till förtjänstbundet arbetslöshetsskydd efter sex månader i arbete istället för tio månader, som det stadgas i den försämrade, nuvarande versionen av lagen. Styrelsen fann det också viktigt att man utvecklar den anpassade dagpenningen så att man lättare än nu kan ta emot kortvariga arbeten.

Pensioner

I styrelsens diskussioner förde man också fram vikten av pensionsreformen beaktar förändringarna i arbetslivet, bl.a. det att de s.k. snuttjobben har blivit så vanliga. FFC-styrelsen kräver ett rättvisare samband mellan arbetspensionsavgifter och pensioner. Också för det arbete som personer under 23 år utför bör pensionspengar räknas. Styrelsen anser också att man genom att förbättra förhållandena i arbetslivet borde kunna höja åldersgenomsnittet för när människor går i pension. Detta skulle också dämpa trycket på att höja arbetspensionsavgifterna. FFC-styrelsen fördömde skarpt planerna på att i samband med pensionsreformen sänka pensionerna.

Utbildning

FFC-styrelsen behandlade också planerna på att inleda yrkeshögskoleundervisning i medborgarverksamhet i Kiljava från och med hösten 2002. En modell för att förverkliga undervisning på yrkeshögskolenivå i Kiljava har utarbetats i samarbete med den Humanistiska yrkeshögskolan Humak (f.d. Arbetarakademin). Utbildningen ger en bred kompetens för olika sektorer av medborgarverksamhet.

FFC:s styrelse, som fattade beslut om utbildningen sommaren 1999, menar att yrkeshögskolexamen är en viktig inkörsport också till ansvarsfulla poster inom fackföreningsrörelsen i en situation när en generationsväxling är nära förestående. Yrkesskolutbildningen riktas till ungdomar, med tjugo studieplatser den första hösten, men samtidigt också till vuxna, där det likaså finns tjugo studieplatser för omskolning nästa höst.

FFC-styrelsen beslöt vid sitt möte i måndags att stipendier kan beviljas dem som söker sig till Humak-utbildningen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig