FFC:s Parmanne till Läkarförbundet: Inpo ska jämna ut löneskillnader

07.11.2002 09:47 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Pertti Parmanne

Läkarförbundet har vid ett seminarium i Uleåborg gått hårt ut mot den solidariska lönepolitik som bedrivs i inkomstpolitiken. FFC-chefen Pertti Parmanne säger att förbundets lönekommentarer ger en bild av en synnerligen gnidig yrkeskår.

Läkarförbundet anser det orättvist om inte löneförhöjningarna i sin helhet ges i procent, utan ens delvis fördelas enligt euro och cent.

Om löntagarorganisationernas önskade cirka 3,8 procent kostnadseffekt fördelades enligt procent skulle en läkare som förtjänar 4 000 euro i månaden få 152 euro till, en genomsnittslöntagare med 2 000 euro skulle få 76 euro till och en låginkomsttagare med 1 000 euro skulle få 38 euro till per månad.

- Med en dylik modell ökar löneskillnaderna och lönegapet mellan kvinnor och män. För att motverka det har FFC föreslagit en allmän förhöjning i eurobelopp och en jämställdhetspott, betonar Parmanne.

Han menar att det inflytelserika Akava-anslutna Läkarförbundets ensidiga bevakning av storinkomsttagarnas intressen ger en vink om varför det kvinnodominerade Akavaförbundet Talentia överväger byte av centralorganisation.

- Är det Läkarförbundets uppfattning om en rättvis lönepolitik att systematiskt öka inkomstklyftorna, undrar Parmanne.

FFC önskar solidarisk uppgörelse

FFC:s mål är en rättvis löneuppgörelse som innehåller en allmän förhöjning i eurobelopp, en jämställdhetsandel och en procentbaserad förbundsandel. En allmän förhöjning i euro och cent och en jämställdhetsandel som gynnar låginkomsttagare borgar för att köpkraften ökar under avtalsperioden också för dem med små inkomster, inte bara för storinkomsttagarna.

Jämlikshetspotten vill FFC fördela så att en relativ låglönestatus korrigeras, och till kvinnor vilkas löner inte motsvarar arbetets krav.

- Tvärtom mot vad Läkarförbundet låter påskina gynnar en sådan här löneuppgörelse också de lågavlönade kvinnorna i Akava. En ren procentlinje vore däremot inte i deras intresse, säger Parmanne.

FFC hoppas mycket riktigt på stöd för sin löneförhöjningsmodell av alla dem som på allvar vill förbättra de lågavlönade kvinnornas ställning.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig