FFC:s ordförande Lauri Lyly: En bred avtalsuppgörelse vore nu viktigare än någonsin

26.08.2009 10:44 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Avtalsrundan 2009-2010

FFC:s ordförande Lauri Lyly menar att det i den rådande ekonomiska och sysselsättningssituationen vore viktigare än någonsin med en bred avtalsuppgörelse. Han säger att organisationens målsättning under den pågående förbundsrundan är att alla FFC:s avtalsbranscher skall få en saklig arbetsmarknadsuppgörelse som stöder sysselsättning och köpkraft, och att man lyckas stoppa de försämringar av kollektivavtalen som nu drivs i krisens skugga.

- Det är fortfarande värt att sträva efter en bredare avtalsuppgörelse som gäller flera branscher, fastän redan Metallarbetarförbundet och Teknologiindustrin förra veckan nådde resultat i sina förhandlingar. De olika avtalsbranscherna borde nu sträva till att vid sina egna förhandlingsbord få till stånd avtal som löper ut samtidigt som Metalls avtal med teknologiindustrin, sade Lyly vid FFC:s arbetsmarknadsseminarium i Tavastehus på tisdagen.

Lyly sade att ett cirka tre år långt avtal skulle ge möjlighet att styra såväl den ekonomiska, sysselsättnings- som köpkraftsutvecklingen.

Landets regering borde, enligt Lyly på alla upptänkliga sätt främja den pågående avtalsrundan. Regeringen borde inte skärpa inkomstbeskattningen under de närmaste åren och den borde kompensera den höjda arbetslöshetsförsäkringsavgiften antingen via beskattningen eller genom att finansiera de permitterades arbetslöshetsskydd.

- Dessutom kan staten med åtgärder för att stöda kommunernas ekonomi och sysselsättningsinvesteringar bidra till att ro avtalsuppgörelserna i land, sade Lyly.

Metallförbundet och Sjömans-Unionen öppnade avtalsrundan

Metallarbetarförbundets förhandlingsresultat förra veckan gäller teknologiindustrin, gruvindustrin och plåt- och industriisoleringsbranscherna. De nya treåriga avtalen skall enligt förhandlingsresultatet träda i kraft den 1 oktober och omfattar cirka 128 000 arbetstagare.

Enligt förhandlingsresultatet träder följande löneförhöjningar i kraft den första november i år. Förhöjningarnas kostnadseffekt är 0,5 procent och de fördelas koncern- och arbetsplatsvis. Om man inte på det lokala planet kan enas om fördelningen höjs lönerna allmänt med 0,5 % den första december.

Om företagets ekonomiska situation, orderstock eller sysselsättning är extremt svag har företaget också möjlighet att avtala om att löneförhöjningarna inte betalas ut eller att de flyttas framåt till en senare tidpunkt.

Om de lönejusteringar som gäller åren 2010 och 2011 skall man förhandla separat i april-maj respektive år och de skall träda i kraft i oktober samma år.

Metallarbetarförbundets förbundsstyrelse behandlar förhandlingsresultatet fredagen den 28 augusti och förbundsfullmäktige måndagen den 31 augusti.

Finlands Sjömans-Union uppnådde redan tidigare i augusti förhandlingsresultat beträffande kollektivavtalen i utlandstrafiken. Kollektivavtalen för personalen på utlandstrafikens passagerarfartyg, fraktfartyg och småtonnage förlängs med två år till slutet av februari 2012. Löneförhöjningar träder i kraft 1 mars 2010 och 1 mars 2011 och om dem förhandlar parterna senare separat. Förhandlingsresultatet gäller sammanlagt drygt 8 000 arbetstagare.

Under september månad förs kollektivavtalsförhandlingar inom FFC:s branscher för bland andra pappersindustrin, den mekaniska skogsindustrin, flygtrafikens service, skidcentralerna och för telefontjänster och sambandscentraler.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig